دلایل رای ممتنع آمریکا به قطعنامه آتش بس از زبان اولمرت:

عصرایران - پس از گذشت بیش از یک هفته از تصویب قطعنامه آتش بس در غزه در شورای امنیت، ایهود اولمرت کفیل نخست وزیری اسراییل ادعا کرده که وی مانع رای مثبت آمریکا به این قطعنامه شده است.

ایالات متحده تنها کشوری از 15 کشور عضو شورای امنیت بود که در رای گیری شب جمعه (هفته گذشته) این قطعنامه در شورای امنیت به آن رای ممتنع داد. در حالی که 14 کشور دیگر عضو شورا به این قطعنامه رای مثبت دادند.
 
" پاتریک بوچانان " تحلیلگر سیاسی شبکه تلویزیونی " MSNBC" با چاپ یادداشتی بخش هایی از ادعاهای اولمرت در این زمینه را منتشر کرده است.

اولمرت در این زمینه مدعی شده است که به محض اطلاع از شروع فرایند تصویب قطعنامه ای که ایالات متحده و شخص کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا نقش اساسی را در پیش نویس آن بر عهده داشته اند ضمن تماس تلفنی با بوش به رییس جمهور آمریکا گفته است که واشنگتن نباید به این قطعنامه رای مثبت بدهد.

اظهارات اولمرت در این زمینه ،به نقل از بوچانان چنین است:

اواسط شب شب جمعه هنگامی که وزیر امور خارجه آمریکا می خواست به قطعنامه شورای امنیت رای بدهد ما مانع این کار شدیم.
 
من گفتم:" تلفن بوش را برایم بگیرید" اما گفتند که بوش هم اکنون در حال انجام یک سخنرانی در فیلادلفیا است.اما من گفتم با این چیزها کاری ندارم من باید هم اکنون با بوش گفتگو کنم.
 
در نهایت بوش بالکن مخصوص محل سخنرانی را ترک می کند و با من به گفتگو می نشیند.
بوش در این تماس تلفنی با توجه به مخالفت من می گوید که هنوز قطعنامه را ندیده و نمی داند که دقیقا محتویات آن چیست. اما من به او گفتم که آمریکا نباید به این قظعنامه رای مثبت بدهد.در نهایت بوش سریعا به رایس تلفن می زند و ازوی می خواهد که به قطعنامه رای مثبت ندهد.و رایس هم با شرمندگی و در حالی که در تهیه قطعنامه نقش کلیدی داشته است مجبور به دادن رای ممتنع می شود.

از سوی دیگر ادعاها و اظهارات دیپلمات های عرب و غیر عرب سازمان ملل در این زمینه نشان می دهد که رای رایس غیر منتظره بوده و وزیر امور خارجه آمریکا در دقایق آخر تغییر جهت داده است، چرا که رایس قبل از رای گیری اعلام کرده بود که به این قطعنامه رای مثبت خواهد داد.

این ادعا در حالی است که شان مک کورمک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادعاهای اولمرت را در این زمینه کاملا تکذیب کرده است .

اما کاخ سفید سخنان اولمرت را به طور کامل رد نکرده و در پاسخ به ادعاهای اولمرت فقط به این پاسخ بسنده کرده که با مشاهده فیلم سخنرانی بوش در فیلادلفیا صحت ادعاهای اولمرت با تردید مواجه می شود چرا که این فیلم نشان می دهد که رییس جمهور ایالات متحده هیچ گاه آنگونه که اولمرت ادعا کرده سخنرانی خود را برای گفتگوی تلفنی با اولمرت قطع نکرده است.

 بوچانان در زمینه ادعاهای اولمرت در واپسین روزها (یا ساعات)ریاست جمهوری بوش و در واپسین هفته های نخست وزیری خودش،این اقدام اولمرت را به ناسپاسی تشبیه می کند و می نویسد که این کار مثل این است که سگی پای صاحبش را گاز بگیرد. 

http://www.asriran.com/fa/pages/?cid=62457

عباسپور: تخلف در کنکور 87 محرز شد

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از احراز تخلف در اعلام نتیجه کنکور 87 خبر داد و گفت: مجلس با تصویب قانون 10 درصد افزایش ظرفیت تلاش کرد این تخلف را جبران و ضررهای این تخلف را کاهش دهد اما متأسفانه این قانون نیز ناقص عمل شد.

تفاوت کاملا معنادار میان درصد پذیرفته شدگان غیربومی در دانشگاههای مهم کشور

علی عباسپور تهرانی فرد در گفتگو با مهر افزود: با بررسیهایی که انجام شد و با اطلاعاتی که سازمان سنجش آموزش ارائه داده بود، تفاوت کاملا معنادار و قابل تأملی میان درصد پذیرفته شدگان غیربومی در دانشگاههای مهم کشور در کنکور 87نسبت به کنکورهای گذشته مشاهده می شود.

وی اظهار داشت: این در حالی است که وزارت علوم عنوان می کرد اختلاف کنکور 87 با کنکورهای گذشته ناشی از این است که درصد بومی پذیری از 70 درصد به 80 درصد ارتقاء یافته و این موضوع در دفترچه های کنکور نیز به این صورت که "اگر سهمیه 40 درصدی رزمندگان را کنار بگذاریم، 20 درصد در سال 87 به پذیرش غیر بومی و 80 درصد به پذیرش بومی اختصاص می یابد" اعلام شده است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: لذا وزارت علوم به صورت مکرر عنوان می کند هیچ تخلفی صورت نگرفته و مطابق با مصوبات عمل کرده است.

وی با بیان اینکه از 40 درصد سهمیه رزمندگان به طور متوسط دو درصد استفاده می شود و 38 درصد استفاده نمی شود به مهر گفت: در سالهای گذشته این 38 درصد به پذیرش غیر بومی اختصاص داده می شد اما در سال 87 در تیر ماه تصمیم گرفتند که 38 درصد را به داوطلبان بومی اختصاص دهند.

عباسپور به مهر گفت: بر اساس قانون بدون احتساب سهمیه 40 درصدی ایثارگران، 60 درصد ظرفیتهای کنکور به داوطلبان آزاد اختصاص دارد که از این میزان 80 درصد طبق قانون باید به پذیرش بومی و 20 درصد آنکه تنها 12 درصد می شود به پذیرش غیربومی اختصاص داشته باشد.

وی اضافه کرد: با افزودن درصد باقیمانده سهمیه ایثارگران به سهمیه پذیرش غیربومی داوطلبان با سهمیه آزاد در کنکورهای گذشته، درصد پذیرش غیربومی در کل پذیرشها به طور متوسط تا 50 درصد نیز افزایش می یافت.

رئیس کمیسیون آموزش گفت: البته ما قانونی را درباره اینکه درصد باقیمانده سهمیه ایثارگران به پذیرش بومی یا غیربومی اختصاص یابد مشاهده نکردیم بر اساس اطلاعات تا سال 86 این درصد به پذیرش غیربومی اختصاص می یافت اما در کنکور 87 این درصد به بومی اختصاص یافت.

وی اظهار داشت: در نهایت در کنکور87 درصد پذیرش غیربومی از 60 درصد داوطلبان آزاد تنها 12 درصد بود و سهمیه استفاده نشده ایثارگران نیز به پذیرش بومی اختصاص داشت.

عباسپور تهرانی فرد گفت: نکته مهم اینجا است که سازمان سنجش در دفترچه راهنمای کنکور این موضوع را قید نکرده بود و آنچه در دفترچه اعلام شده بود، این بود که: " سهمیه رزمندگان کنار گذاشته می شود و به جز آن 20 درصد غیربومی و 80 درصد بومی پذیرش می شوند." اما در عمل باقیمانده 40 درصد نیز به صورت بومی پذیرش شدند.

کاهش پذیرش دانشجوی غیربومی از 40 درصد در سال 86 به یک سوم یا یک چهارم کاهش

وی با بیان اینکه این عدم اطلاع رسانی در دفترچه راهنمای کنکور تخلفی است که باعث این همه آشفتگی در کنکور 87 شده، افزود: بدین ترتیب در دانشگاههای دولتی درصد پذیرش بومی و غیربومی را مورد بررسی قرار دادیم و به طور متوسط درصد پذیرش دانشجوی غیربومی از 40 درصد در سال 86 به حدود یک سوم و در برخی دانشگاهها به یک چهارم کاهش یافته است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: به عنوان مثال در رشته برق دانشگاه تهران درصد پذیرش غیربومی از 2/39 درصد به 10 درصد کاهش، در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران درصد پذیرش غیربومی از 7/43 درصد به 5/13 درصد کاهش و در رشته برق دانشگاه صنعتی شریف پذیرش غیربومی از 7/31 درصد به 12 درصد کاهش یافته است که این تفاوت معنادار و به دلیل اعمال وضعیتی است که ذکر شد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: مجلس با طرح و تصویب قانون 10 درصد افزایش ظرفیت، تلاش کرد این تخلف را جبران کند و حق دانشجویان برتر و نخبه را در کنکور87 تا حدودی حفظ و ضررهای این تخلف را کاهش دهد اما متأسفانه این قانون نیز ناقص عمل شد.

وی افزود: در هر حال مجلس از طریق مکانیزمهای قانونی نسبت به پیگیری این موضوع اقدام می کند.
http://www.asriran.com/fa/pages/?cid=62382

رئیس سیا:قیمت نفت می تواند ایران را بی ثبات کند

مایکل هیدن

آقای هیدن به زودی پست خود را واگذار می کند

مایکل هیدن، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، گفته است که بهای پایین نفت ایران و ونزوئلا را که تولیدکنندگان بزرگ نفت هستند به بی ثباتی تهدید می کند.

ژنرال هیدن که به زودی پست خود را با به پایان رسیدن دوران زمامداری جورج بوش، رئیس جمهور کنونی، واگذار خواهد کرد روز پنجشنبه گفت: "این هم یک (رویداد) بی ثبات کننده، اما این وضعیتی است که می تواند مثبت باشد."

وی گفت که اگر بهای نفت در سال آینده بشکه ای حول 40 دلار دور بزند، می تواند با تشدید مجازات های اقتصادی و دامن زدن به نارضایتی سیاسی در داخل ایران، تاثیری بی ثبات کننده بر دولت این کشور داشته باشد و همچنین می تواند دولت هوگو چاوز در ونزوئلا را تکان دهد.

به گزارش خبرگزاری رویتر وی اظهار نظر کرد: "این وضع حفاظ و ضربه گیری را که اخیرا از آن بهره برده اند از میان برخواهد داشت و باعث آنچیزی می شود که به نظر من فشارهای طبیعی در داخل جامعه ایران است تا (این جامعه) بهتر بتواند خود را بیان کند."

آقای هیدن گفت که با توجه به افت قیمت نفت و همزمان وجود تورم و نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری، ایران می تواند با "چالش های واقعی" روبرو شود.

وی در مورد برنامه اتمی ایران گفت که به اعتقاد او این کشور در حال نزدیک شدن به مقطعی است که باید تصمیم بگیرد آیا دنبال کردن برنامه اتمی به هزینه های دیپلماتیک و سایر هزینه های آن می ارزد یا خیر.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس او گفت: "برای من ناباورانه خواهد بود اگر ایران هزینه هایی را که دارد می پردازد، بپردازد، بی آنکه سعی داشته باشد گزینه سلاح اتمی را برای خود باز بگذارد."

ایران می گوید برنامه اتمی اش صرفا کاربردهای صلح آمیز دارد و اتهامات آمریکا دایر بر نظامی بودن این برنامه را رد می کند.

آقای هیدن گفت که دستیابی ایران به کلاهک جنگی جزو 10 مشکل بالقوه ای است که رئیس بعدی سیا باید ظرف 12 ماه آینده زیر نظر داشته باشد.

باراک اوباما رئیس جمهور منتخب آمریکا، لئون پانتا، رئیس سابق خدمه کاخ سفید در دوره بیل کلینتون و نماینده سابق ایالت کالیفرنیا در مجلس نمایندگان را برای هدایت کردن سیا انتخاب کرده است.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در ماه نوامبر گفته بود که دولت می تواند کشور را با نفت بشکه ای "پنج تا هشت دلار" نیز اداره کند اما او ماه گذشته میلادی به تاثیر افت بهای نفت بر پروژه های اقتصادی دولت اذعان کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه وی روز چهارم دسامبر گفت: "اگر بهای نفت را بشکه ای 30 دلار در نظر بگیریم، باید بخش اعظم پروژه های اقتصادی را رها کنیم."

بهای نفت در ماه ژوئیه گذشته به بشکه ای 147 دلار رسید اما اکنون به حدود 40 دلار در بشکه سقوط کرده است.  

http://bbc.co.uk/persian/iran/2009/01/090116_si-hayden-iran.shtml