رئیس سیا:قیمت نفت می تواند ایران را بی ثبات کند

مایکل هیدن

آقای هیدن به زودی پست خود را واگذار می کند

مایکل هیدن، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، گفته است که بهای پایین نفت ایران و ونزوئلا را که تولیدکنندگان بزرگ نفت هستند به بی ثباتی تهدید می کند.

ژنرال هیدن که به زودی پست خود را با به پایان رسیدن دوران زمامداری جورج بوش، رئیس جمهور کنونی، واگذار خواهد کرد روز پنجشنبه گفت: "این هم یک (رویداد) بی ثبات کننده، اما این وضعیتی است که می تواند مثبت باشد."

وی گفت که اگر بهای نفت در سال آینده بشکه ای حول 40 دلار دور بزند، می تواند با تشدید مجازات های اقتصادی و دامن زدن به نارضایتی سیاسی در داخل ایران، تاثیری بی ثبات کننده بر دولت این کشور داشته باشد و همچنین می تواند دولت هوگو چاوز در ونزوئلا را تکان دهد.

به گزارش خبرگزاری رویتر وی اظهار نظر کرد: "این وضع حفاظ و ضربه گیری را که اخیرا از آن بهره برده اند از میان برخواهد داشت و باعث آنچیزی می شود که به نظر من فشارهای طبیعی در داخل جامعه ایران است تا (این جامعه) بهتر بتواند خود را بیان کند."

آقای هیدن گفت که با توجه به افت قیمت نفت و همزمان وجود تورم و نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری، ایران می تواند با "چالش های واقعی" روبرو شود.

وی در مورد برنامه اتمی ایران گفت که به اعتقاد او این کشور در حال نزدیک شدن به مقطعی است که باید تصمیم بگیرد آیا دنبال کردن برنامه اتمی به هزینه های دیپلماتیک و سایر هزینه های آن می ارزد یا خیر.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس او گفت: "برای من ناباورانه خواهد بود اگر ایران هزینه هایی را که دارد می پردازد، بپردازد، بی آنکه سعی داشته باشد گزینه سلاح اتمی را برای خود باز بگذارد."

ایران می گوید برنامه اتمی اش صرفا کاربردهای صلح آمیز دارد و اتهامات آمریکا دایر بر نظامی بودن این برنامه را رد می کند.

آقای هیدن گفت که دستیابی ایران به کلاهک جنگی جزو 10 مشکل بالقوه ای است که رئیس بعدی سیا باید ظرف 12 ماه آینده زیر نظر داشته باشد.

باراک اوباما رئیس جمهور منتخب آمریکا، لئون پانتا، رئیس سابق خدمه کاخ سفید در دوره بیل کلینتون و نماینده سابق ایالت کالیفرنیا در مجلس نمایندگان را برای هدایت کردن سیا انتخاب کرده است.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در ماه نوامبر گفته بود که دولت می تواند کشور را با نفت بشکه ای "پنج تا هشت دلار" نیز اداره کند اما او ماه گذشته میلادی به تاثیر افت بهای نفت بر پروژه های اقتصادی دولت اذعان کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه وی روز چهارم دسامبر گفت: "اگر بهای نفت را بشکه ای 30 دلار در نظر بگیریم، باید بخش اعظم پروژه های اقتصادی را رها کنیم."

بهای نفت در ماه ژوئیه گذشته به بشکه ای 147 دلار رسید اما اکنون به حدود 40 دلار در بشکه سقوط کرده است.  

http://bbc.co.uk/persian/iran/2009/01/090116_si-hayden-iran.shtml

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد