برخورد امیرکبیر با شاعر چاپلوس

پارسینه: میرزا حبیب الله شیرازی متخلص به قاآنی از شاعران بزرگ دربار فتحعلیشاه و دربار محمدشاه با لقب «حسان‌العجم» و اوایل سلطنت ناصرالدین شاه بود.

او شاید اولین شاعر ایرانی است که به زبان فرانسه تسلط داشت و در ریاضیات، کلام، حکمت و منطق نیز استادی مسلم به شمار می‌رفت

165 سال پیش از این او چکامه بلند و غرّایی در مدح و ثنای امیر کبیر سروده و در وصف امیر، او را جانشین وزیر ظالم قبلی یعنی حاج میرزا آقاسی نامیده بود:

«به جای ظالمی شقی، نشسته عالمی تقی/ که مؤمنان متقی‌ کنند افتخارها.»

ولی برخلاف مخدومان سابق، امیر کبیر که نه خریدار الفاظ پر طمطراق و تهی از معنی بود و نه معتاد به تملّق گویی‌های خادمان، چنان‌ برآشفت که در جا مستمری وی را قطع کرد و گفت: تو که تا دیروز مدح میرزا آقاسی می گفتی و امروز که او نیست ، ظالم شقی اش می خوانی و این بار مدح من می گویی!

او حاجی میرزا آقاسی را پیشتر "قلب‌ گیتی"، "انسان کامل‌" و "خواجه دو جهان‌" خوانده بود!

در پی قطع مقرری شاعر متملق ، اعتضاد السلطنه وساطت کرد تا بلکه امیر کبیر او را ببخشد. امیرکبیر نیز از دیگر تخصص های قاآنی جویا شد و وقتی دانست که او به زبان فرانسه تسلط دارد، برقراری حقوق قاآنی را مشروط به ترجمه کتابی در زمینه فلاحت (کشاورزی) از زبان فرانسه به زبان فارسی کرد.

تاریخ گواهی می دهد قاآنی ، پس از مغضوب و معزول شدن‌ امیر کبیر در اشعارش از او به "خصم خانگی‌"و «اهرمن خو و بد گوهر» یاد کرد.

قصیده چاپلوسانه او:

نسیم خلد می‌رود مگر ز جویبارها
که بوی مشک می‌دهد هوای مرغزارها
فراز خاک وخشت‌ها دمیده سبزکشتها
چه‌کشتها بهشتها نه ده نه صد هزارها
به‌چنگ بسته چنگها بنای هشته رنگها
چکاوهاکلنگها تذروها هزارها
ز نای خویش فاخته دوصد اصول ساخته
ترانها نواخته چو زیر و بم تارها
ز خاک رسته لالها چوبسدین پیالها
به برگ لاله ژالها چو در شفق ستارها
فکنده‌اند همهمه کشیده‌اند زمزمه
به‌شاخ سروبن همه چه‌کبکها چه سارها
نسیم روضهٔ ارم جهد به مغز دمبدم
ز بس دمیده پیش هم به طرف جویبارها
بهارها بنفشها شقیقها شکوفها
شمامها خجسته‌ها اراک‌ها عرارها
ز هرکرانه مستها پیالها به دستها
ز مغز می‌پرستها نشانده می خمارها
ز ریزش سحابها بر آبها حبابها
چو جوی نقره آبها روان در آبشارها
فراز سرو بوستان نشسته‌اند قمریان
چو مقریان نغز خوان‌به‌زمردین منارها
فکنده‌اند غلغله دو صد هزار یکدله
به شاخ‌گل پی‌گله ز رنج انتظارها
درختهای بارور چو اشتران باربر
همی ز پشت یکدگرکشیده صف قطارها
مهارکش شمالشان سحابها رحالشان
اصولشان عقالشان فروعشان مهارها
درین بهار دلنشین‌که‌گشته خاک عنبرین
ز من ربوده عقل و دین نگاری از نگارها
رفیق جو شفیق خو عقیق لب شقیق رو
رقیق دل دقیق مو چه مو ز مشک تارها
به طره‌کرده تعبیه هزار طبله غالیه
به مژه بسته عاریه برنده ذوالفقارها
مهی دو هفت سال او سواد دیده خال او
شکفته از جمال او بهشت‌ها بهارها
دوکوزه شهد در لبش دو چهره ماه نخشبش
نهفته زلف چون شبش به تارها تتارها
سهیل حسن چهر او دو چشم من سپهر او
مدام مست مهر او نبیدها عقارها
چگویمت‌که‌دوش چون‌به‌ناز وغمزه‌شدبرون
به حجره آمد اندرون به طرز می‌گسارها
به‌کف بطی ز سرخ می‌که‌گر ازو چکد به نی
همی ز بند بند وی برون جهد شرارها
دونده در دماغ و سر جهنده در دل و جگر
چنانکه برجهد شرر به خشک ریشه خارها
مرا به‌عشوه‌گفت‌هی تراست هیچ میل می
بگفتمش به یادکی ببخش هی بیارها
خوش‌است کامشب‌ای صنم‌خوریم می به‌یاد جم
که‌گشته دولت عجم قوی چوکوهسارها
ز سعی صدر نامور مهین امیر دادگر
کزوگشوده باب و در ز حصن و از حصارها
به جای ظالمی شقی نشسته عادلی تقی
که مؤمنان متقی‌کنند افتخارها
امیر شه امین شه یسار شه یمین شه
که سر ز آفرین شه به عرش سوده بارها
یگانه صدر محترم مهین امیر محتشم
اتابک شه عجم امین شهریارها
امیر مملکت‌گشا امین ملک پادشا
معین دین مصطفی ضمین رزق‌خوارها
قوام احتشامها عماد احترامها
مدار انتظامها عیار اعتبارها
مکمّل قصورها مسدد ثغورها
ممّهد امورها منظم دیارها
کشندهٔ شریرها رهاکن اسیرها
خزانهٔ فقیرها نظام بخش‌کارها
به‌هر بلد به‌هر مکان به‌هر زمین به‌هر زمان
کنند مدح او به جان به طرز حقگزارها
خطیبها ادیبها اریبها لبیبها
قریبها غریبها صغارها کبارها
به عهد او نشاطهاکنند و انبساطها
به مهد در قماطها ز شوق شیرخوارها
سحاب‌کف محیط دل‌کریم خوبسیط ظل
مخمرش از آب وگل فخارها وقارها
به ملک شه ز آگهی بسی فزوده فرهی
که‌گشت مملکت تهی ز ننگها ز عارها
معین شه امین شه یسار شه یمین شه
که فکر دوربین شه‌گزیدش ازکبارها
فنای جان ناکسان شرار خرمن خسان
حیات روح مفلسان نشاط دلفکارها
به‌گاه خشمش آنچنان طپد زمین و آسمان
که هوش مردم جبان ز هول‌گیر و دارها
زهی ملک رهین تو جهان در آستین تو
رسیده از یمین تو به هر تنی یسارها
به هفت خط و چار حد به هر دیار و هر بلد
فزون ز جبر و حد و عد تراست جان نثارها
کبیرها دبیرها خبیرها بصیرها
وزیرها امیرها مشیرها مشارها
دوسال هست‌کمترک‌که‌فکرت‌توچون محک
ز نقد جان یک به یک به سنگ زد عیارها
هم ازکمال بخردی به فر و فضل ایزدی
ز دست جمله بستدی عنان اختیارها
چنان ز اقتدار توگرفت پایه‌کار تو
که‌گشت روزگار تو امیر روزگارها
چه مایه‌خصم ملک و دین‌که‌کرد ساز رزم وکین
که ساختی به هر زمین زلاششان مزارها
خلیل را نواختی بخیل راگداختی
برای هردو ساختی چه تختها چه دارها
در ستم شکسته‌یی ره نفاق بسته‌یی
به آب عدل شسته‌یی ز چهر دین غبارها
به پای تخت پادشه فزودی آن قدر سپه
که صف‌کشد دو ماهه ره پیادها سوارها
کشیده‌گرد ملک و دین ز سعی فکرت رزین
ز توپهای آهنین بس آهنین حصارها
حصارکوب‌وصف‌شکن‌که‌خیزدش‌تف‌ازدهن
چو ازگلوی اهرمن شررفشان به خارها
سیاه‌مور در شکم‌کنند سرخ‌چهره هم
چه‌چهره قاصد عدم چه مور خیل مارها
شوند مورها در او تمام مار سرخ رو
که بر جهندش ازگلو چو مارها ز غارها
ندیدم اژدر اینچنین دل آتشین تن آهنین
که افکند در اهل‌کین ز مارها دمارها
نه داد ماند ونه دین ز دیو پر شود زمین
فتد خمار ظلم‌وکین به‌مغز ذوالخمارها
به‌نظم‌ملک ودین نگر ز بسکه‌جسته زیب‌و فر
که نگسلد یک‌از دگر چو پودها ز تارها
الاگذشت آن زمن‌که بگسلد در چمن
میان لاله و سمن حمارها فسارها
مرا بپرور آنچنان‌که ماند از تو جاودان
ز شعر بنده در جهان خجسته یادگارها
به جای آب شعر من اگر برند در چمن
ز فکر آب و رنج تن رهند آبیارها
هماره تابه هر خزان شود ز باد مهرگان
تهی زرنگ و بو جهان چو پشت س‌وسمارها
خجسته باد حال تو هزار قرن سال تو
به هر دل از خیال تو شکفته نوبهارها

http://www.asriran.com/fa/news/368736/%D8%A8%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF%C2%AD%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B1%DA%A9%D8%A8%DB%8C%D8%B1%C2%AD%D8%A8%D8%A7%C2%AD%D8%B4%E2%80%A6

زیباترین درختان دنیا

زیباترین درختان دنیا (تصاویر)
اوکالیپتوس رنگین کمانی - هاوایی

زیباترین درختان دنیا (تصاویر)زیباترین درختان دنیا (تصاویر)
پرچین تاریک - ایلند - قرن هیجدهم

زیباترین درختان دنیا (تصاویر)
تونل درختان افرا - اورگان

زیباترین درختان دنیا (تصاویر)
درخت افرای ژاپنی - اورگان

زیباترین درختان دنیا (تصاویر)
افرای پوشیده از خزه - پورتلند
 
زیباترین درختان دنیا (تصاویر)
بلوط فرشته - کارولینا

زیباترین درختان دنیا (تصاویر)
درخت شعله فام - برزیل
 
زیباترین درختان دنیا (تصاویر)
درخت گل صدتومنی 125 ساله - کانادا

زیباترین درختان دنیا (تصاویر)
درخت گیلاس - بن / آلمان

زیباترین درختان دنیا (تصاویر)
درخت ویتریا 144 ساله - ژاپن

زیباترین درختان دنیا (تصاویر)
درختان بایوباب - ماداگاسکار

زیباترین درختان دنیا (تصاویر)
درختان خون اژدها - یمن

زیباترین درختان دنیا (تصاویر)
درختان در مسیر طوفان - نیوزلند

زیباترین درختان دنیا (تصاویر)
گذرگاهی از درختان بلوط - کارولینا / آمریکا

http://www.asriran.com/fa/news/370162/%D8%B2%DB%8C%D8%A8%D8%A7%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86%C2%AD%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D8%AA%D8%A7%D9%86%C2%AD%D8%AF%D9%86%DB%8C%E2%80%A6

نکات کاربردی برای عکاسی و فیلمبرداری با موبایل

دنیای اقتصاد - وقتی عزم سفر می‌کنید، از لحظه‌ای که خانه را ترک می‌کنید ممکن است با منظره‌ای زیبا یا طبیعتی بکر و خاص روبه‌رو شوید و مسلما می‌خواهید آنها را ثبت کنید.
 
بنابراین نزدیک‌ترین ابزار در دسترس برای این کار گوشی موبایل هوشمندتان است که دیگر به جزئی جدا ناشدنی از شما تبدیل شده است. بنابراین حالا که سوژه خوب و ابزار کار را در اختیار دارید، بد نیست تا با یادگیری چند راز مهم و اساسی، لذت بیشتر و کیفیت بهتری را تجربه کنید.

این روزها برای ثبت تصاویری باکیفیت در هر زمان و هر مکان، وسیله‌ای بهتر از گوشی موبایل هوشمند نخواهید یافت. تقریبا اغلب مدل‌های پرچم‌دار و میان‌رده از دوربینی 5 تا 13 مگاپیکسلی بهره می‌برند و برای مصارف روزانه و شخصی، بسیار مناسب هستند. حتی عکاسی در شب هم به کمک گوشی‌هایی مانند Lumia 925 از Nokia و HTC One به سادگی قابل انجام است. با این همه اما در کنار همه اینها، هنوز اگر نکات کار را ندانسته و شیوه‌ استفاده صحیح از ابزاری که در اختیار دارید را ندانید، باز هم به نتایج دلخواه نمی‌رسید. در اینجا 11 مورد از مهم‌ترین نکات موفقیت عکاسان موبایلی را می‌خوانید که می‌توانند کمک زیادی به شما در این کار بکنند.

با برنامه عکاسی کنید: برای خودتان هدفی را در نظر گرفته و به بیان داستان خود بپردازید. موضوع عکس می‌تواند هرچیزی باشد. مهم این است که خلاقیت خود را به کار گرفته و با ترکیب پدیده‌های محیطی مانند ابنیه تاریخی یا یک جاذبه طبیعی، حس خود از سفرتان را با دیگران به اشتراک بگذارید. مطمئن باشید عکس‌های بدون موضوع و بی‌هدف، تاثیر چندانی بر افراد نخواهند گذاشت.
به صورت افقی فیلمبرداری کنید: هنگام فیلمبرداری، حتما تلفن خود را 90 درجه چرخانده و به حالت افقی یا Landscape فیلمبرداری کنید تا از تمام امکانات و ظرفیت قاب تصویر استفاده کنید.

فیلمبرداری در حالت پرتره به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود، مگر اینکه بخواهید با سوژه مورد نظر مصاحبه کنید!

فاصله‌تان را با سوژه کاهش دهید: در هنگام فوکوس روی شخص یا سوژه مورد نظر، به جای استفاده از بزرگنمایی سعی کنید فاصله خودتان را کاهش دهید تا کیفیت عکس کاهش پیدا نکند.
در عکاسی چهره، زاویه را تغییر دهید: برای عکاسی از چهره‌ افراد، بهتر است به جای قرار دادن صورت در مرکز و تصویربرداری مستقیم از روبه‌رو، زاویه‌ای دیگر را انتخاب کنید. چون در این حالت چهره فرد پهن‌تر و بینی او تخت به نظر می‌رسد. با متمایل کردن دوربین به اطراف و اندکی تغییر زاویه، حتما از نتیجه کار خود بیشتر راضی خواهید بود.

خطوط راهنما را فعال کنید: این نکته یکی از رازهای بزرگ عکاسی است. هنگام تصویربرداری، خطوط راهنما (Gridlines) را فعال کنید. در این حالت، صفحه شما به 9 مربع مساوی تقسیم می‌شود. در این حالت سعی کنید همیشه سوژه عکاسی را در ردیف وسط، روی مرز میان یکی از دو مربع کناری با مربع میانی قرار دهید. بهتر است سوژه اصلی عکس در نقاط حاصل از تقاطع خطوط قرار گیرد. در این حالت، بیشترین جزئیات و بالاترین اثرگذاری در عکس پدیدار خواهد شد.
از عکاسی از نزدیک غافل نشوید: آثار باستانی و اشیای قدیمی، گل و گیاهان، چهره افراد و حتی غذا از موارد بسیار مناسبی هستند که می‌توانید مورد توجه قرار دهید. برای عکاسی از این موارد بهتر است زوایای نزدیک را انتخاب کنید.

خط افق را در نظر بگیرید: در هنگام عکاسی از مناظر، باید افق یا بخش مهم منطقه مورد نظر در نیمه پایینی قاب تصویر قرار بگیرد.

عکاسی پی در پی را فراموش نکنید: گاهی سعی کنید به جای فیلمبرداری از یک لحظه خاص، از عکاسی پی ‌در پی استفاده کنید. بعدا می‌توانید عکس‌ها را در نرم‌افزارهایی مانند iMovie یا Movie Maker در کنار هم قرار داده و با اضافه کردن یک آهنگ زیبا، لحظه‌ رویایی را به وجود بیاورید.
ویدئویی کوتاه بسازید: از برنامه‌هایی مانند Vine یا Cinemagram برای ثبت ویدئویی 6 ثانیه‌ای بهره ببرید که در قالب عکسی با فرمت GIF ذخیره می‌شود. بعدا می‌توانید از این تصویر متحرک در موارد مختلف و اغلب سرگرم‌کننده استفاده کنید.

از سه‌پایه کمک بگیرید: از سه‌پایه یا یک گیره تثبیت‌کننده استفاده کنید تا از لرزش‌های احتمالی جلوگیری شود. برای بزرگنمایی با درجات بالا هم به چنین وسیله‌ای نیاز خواهید داشت.

برای ضبط صدا یک میکروفون اضافی بخرید: هیچ وقت اهمیت صدا را فراموش نکنید. نیمی از اهمیت و تاثیرگذاری یک قطعه ویدئویی خوب را صدای آن تشکیل می‌دهد. بنابراین اگر در کار خود جدی هستید، خرید یک میکروفون اضافی را در برنامه‌تان قرار دهید.

http://www.asriran.com/fa/news/369284/%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%AA%C2%AD%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF%DB%8C%C2%AD%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C%C2%AD%D8%B9%DA%A9%E2%80%A6