نکات کاربردی برای عکاسی و فیلمبرداری با موبایل

دنیای اقتصاد - وقتی عزم سفر می‌کنید، از لحظه‌ای که خانه را ترک می‌کنید ممکن است با منظره‌ای زیبا یا طبیعتی بکر و خاص روبه‌رو شوید و مسلما می‌خواهید آنها را ثبت کنید.
 
بنابراین نزدیک‌ترین ابزار در دسترس برای این کار گوشی موبایل هوشمندتان است که دیگر به جزئی جدا ناشدنی از شما تبدیل شده است. بنابراین حالا که سوژه خوب و ابزار کار را در اختیار دارید، بد نیست تا با یادگیری چند راز مهم و اساسی، لذت بیشتر و کیفیت بهتری را تجربه کنید.

این روزها برای ثبت تصاویری باکیفیت در هر زمان و هر مکان، وسیله‌ای بهتر از گوشی موبایل هوشمند نخواهید یافت. تقریبا اغلب مدل‌های پرچم‌دار و میان‌رده از دوربینی 5 تا 13 مگاپیکسلی بهره می‌برند و برای مصارف روزانه و شخصی، بسیار مناسب هستند. حتی عکاسی در شب هم به کمک گوشی‌هایی مانند Lumia 925 از Nokia و HTC One به سادگی قابل انجام است. با این همه اما در کنار همه اینها، هنوز اگر نکات کار را ندانسته و شیوه‌ استفاده صحیح از ابزاری که در اختیار دارید را ندانید، باز هم به نتایج دلخواه نمی‌رسید. در اینجا 11 مورد از مهم‌ترین نکات موفقیت عکاسان موبایلی را می‌خوانید که می‌توانند کمک زیادی به شما در این کار بکنند.

با برنامه عکاسی کنید: برای خودتان هدفی را در نظر گرفته و به بیان داستان خود بپردازید. موضوع عکس می‌تواند هرچیزی باشد. مهم این است که خلاقیت خود را به کار گرفته و با ترکیب پدیده‌های محیطی مانند ابنیه تاریخی یا یک جاذبه طبیعی، حس خود از سفرتان را با دیگران به اشتراک بگذارید. مطمئن باشید عکس‌های بدون موضوع و بی‌هدف، تاثیر چندانی بر افراد نخواهند گذاشت.
به صورت افقی فیلمبرداری کنید: هنگام فیلمبرداری، حتما تلفن خود را 90 درجه چرخانده و به حالت افقی یا Landscape فیلمبرداری کنید تا از تمام امکانات و ظرفیت قاب تصویر استفاده کنید.

فیلمبرداری در حالت پرتره به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود، مگر اینکه بخواهید با سوژه مورد نظر مصاحبه کنید!

فاصله‌تان را با سوژه کاهش دهید: در هنگام فوکوس روی شخص یا سوژه مورد نظر، به جای استفاده از بزرگنمایی سعی کنید فاصله خودتان را کاهش دهید تا کیفیت عکس کاهش پیدا نکند.
در عکاسی چهره، زاویه را تغییر دهید: برای عکاسی از چهره‌ افراد، بهتر است به جای قرار دادن صورت در مرکز و تصویربرداری مستقیم از روبه‌رو، زاویه‌ای دیگر را انتخاب کنید. چون در این حالت چهره فرد پهن‌تر و بینی او تخت به نظر می‌رسد. با متمایل کردن دوربین به اطراف و اندکی تغییر زاویه، حتما از نتیجه کار خود بیشتر راضی خواهید بود.

خطوط راهنما را فعال کنید: این نکته یکی از رازهای بزرگ عکاسی است. هنگام تصویربرداری، خطوط راهنما (Gridlines) را فعال کنید. در این حالت، صفحه شما به 9 مربع مساوی تقسیم می‌شود. در این حالت سعی کنید همیشه سوژه عکاسی را در ردیف وسط، روی مرز میان یکی از دو مربع کناری با مربع میانی قرار دهید. بهتر است سوژه اصلی عکس در نقاط حاصل از تقاطع خطوط قرار گیرد. در این حالت، بیشترین جزئیات و بالاترین اثرگذاری در عکس پدیدار خواهد شد.
از عکاسی از نزدیک غافل نشوید: آثار باستانی و اشیای قدیمی، گل و گیاهان، چهره افراد و حتی غذا از موارد بسیار مناسبی هستند که می‌توانید مورد توجه قرار دهید. برای عکاسی از این موارد بهتر است زوایای نزدیک را انتخاب کنید.

خط افق را در نظر بگیرید: در هنگام عکاسی از مناظر، باید افق یا بخش مهم منطقه مورد نظر در نیمه پایینی قاب تصویر قرار بگیرد.

عکاسی پی در پی را فراموش نکنید: گاهی سعی کنید به جای فیلمبرداری از یک لحظه خاص، از عکاسی پی ‌در پی استفاده کنید. بعدا می‌توانید عکس‌ها را در نرم‌افزارهایی مانند iMovie یا Movie Maker در کنار هم قرار داده و با اضافه کردن یک آهنگ زیبا، لحظه‌ رویایی را به وجود بیاورید.
ویدئویی کوتاه بسازید: از برنامه‌هایی مانند Vine یا Cinemagram برای ثبت ویدئویی 6 ثانیه‌ای بهره ببرید که در قالب عکسی با فرمت GIF ذخیره می‌شود. بعدا می‌توانید از این تصویر متحرک در موارد مختلف و اغلب سرگرم‌کننده استفاده کنید.

از سه‌پایه کمک بگیرید: از سه‌پایه یا یک گیره تثبیت‌کننده استفاده کنید تا از لرزش‌های احتمالی جلوگیری شود. برای بزرگنمایی با درجات بالا هم به چنین وسیله‌ای نیاز خواهید داشت.

برای ضبط صدا یک میکروفون اضافی بخرید: هیچ وقت اهمیت صدا را فراموش نکنید. نیمی از اهمیت و تاثیرگذاری یک قطعه ویدئویی خوب را صدای آن تشکیل می‌دهد. بنابراین اگر در کار خود جدی هستید، خرید یک میکروفون اضافی را در برنامه‌تان قرار دهید.

http://www.asriran.com/fa/news/369284/%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%AA%C2%AD%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF%DB%8C%C2%AD%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C%C2%AD%D8%B9%DA%A9%E2%80%A6

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد