حکم رفع توقیف اولیه روزنامه هم میهن تایید شد

حکم تبرئه غلامحسین کرباسچی مدیر مسئول روزنامه هم میهن از اتهامات وارده، توسط دادگاهی در ایران تایید شده است. 
این حکم به معنای تایید حکم اولیه رفع توقیف روزنامه هم میهن است اما به دلیل آنکه این روزنامه هنگام در توقیف مجدد به "تخلفات تازه" از سوی سعید مرتضوی دادستان تهران متهم شده است برای انتشار دوباره، نیاز به حکم رفع توقیف از سوی آقای مرتضوی نیز دارد.

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل مدافع روزنامه هم میهن گفته با تایید حکم برائت مدیر مسئول هم میهن امیدوار است دستور رفع توقیف این روزنامه از سوی سعید مرتضوی دادستان تهران نیز صادر شود.

روزنامه هم میهن دوازدهم تیرماه ۱۳۸۶ با حکم سعید مرتضوی، دادستان تهران برای دومین بار توقیف شد.

آقای مرتضوی در این حکم نسبت به تصمیم شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومی تهران که چهار ماه پیش از انتشار مجدد هم میهن، حکم رفع توقیف این روزنامه را داد، اعتراض کرده بود.

اما اینک اعلام شده است که شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر تهران، اعتراض سعید مرتضوی دادستان تهران را رد و حکم بدوی را تأیید کرده است.

روزنامه هم میهن دور تازه انتشار خود را اردیبهشت ماه سال گذشته آغاز کرد اما پس از ۴۲ شماره دوباره توقیف شد.

روزنامه هم میهن نخستین بار هشت سال پیش منتشر شد و توانست از توقیف دسته جمعی شماری از روزنامه های اصلاح طلب در اردیبهشت ۱۳۷۹ (آوریل ۲۰۰۰) مصون بماند اما پس از چند روز این روزنامه نیز به همان سرنوشت دچار شد.

با این همه در زمستان ۱۳۸۵ شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومی تهران، به توقیف این روزنامه پایان داد و تنها برای مدیرمسئول آن، غلامحسین کرباسچی پانصد هزارتومان جریمه نقدی مقرر کرد.

دومین توقیف هم میهن در روزی انجام شد که این روزنامه به اظهارات انتقادبرانگیز احمد جنتی، خطیب نمازجمعه گذشته تهران پرداخته بود.

آقای جنتی، دبیرشورای نگهبان ایران در سخنانی که به مناسبت دومین سالگرد پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ایران ایراد شد گفته بود: "چند روز پیش یکی از دوستان می ‌گفت در زمان انتخابات در تاکسی از راننده پرسیدم به چه کسی رأی می‌ دهی؟ او گفت: نمی ‌دانم اما مادرم که چند سال پیش فوت کرده دیشب به خوابم آمده و گفت به احمدی ‌نژاد رأی بده ... از این نمونه ‌ها بسیار است".

هم میهن جلد مجله ضمیمه خود را به تصویر آقای جنتی با عنوان "خواب بزرگان" اختصاص داده بود.

جزئیات "تخلفات جدید" روزنامه هم میهن که آقای مرتضوی آنها را یکی از دلایل توقیف این روزنامه عنوان کرده بود، تاکنون به شکل رسمی اعلام نشده است.  

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/story/2008/10/081018_mg_hammihan.shtml

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد