افزایش قدرت 'ابرها' در دنیای دیجیتال

این روزها اصلاً عجیب نیست که ببینیم کامپیوتری که یکی دو سال پیش خریداری شده قادر به اجرای نرم افزارهای جدید نباشد، اما برای این مشکل راه حلی وجود دارد؛ اگر به اینترنت دسترسی داشته باشید.

این روزها در محافل تکنولوژی اصطلاح "ابر" Cloud زیاد شنیده می شود.

ایده "ابر" بسیار ساده است. "ابر" به اطلاعات و قدرت پردازندگی روی اینترنت - به جای ذخیره آن آن در کامپیوتر شخصی - اطلاق می شود.

با توجه به اینکه دنیا هر چه بیشتر، به سمت ذخیره محتوا به صورت دیجیتال پیش می رود، عرضه "ابر" دسترسی و امکان تغییر این محتوا را بسیار راحت می کند.

اگرچه "ابر" نامی تازه برای ایده ای است که مدت ها در عرصه اینترنت وجود داشته، اما بسیاری از شرکت ها اکنون به این ایده علاقه نشان می دهند و مایلند به مشتریان خود این امکان را بدهند که در هر لحظه و در هرکجا به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند.

برای مثال نوعی از "ابر" توسط شرکت "اپل" Apple عرضه شده است. این سرویس که "موبایل می" MobileMe نام دارد به تازگی با عرضه نسل تازه تلفن های این شرکت عرضه شده است.

کاربران "موبایل می" می توانند اطلاعات خود، از جمله نامه های الکترونیک (ای میل)، شماره تلفن ها و عکس هایی را که با تلفن خود گرفته اند از طریق اینترنت به کامپیوتر خود منتقل کنند.

برنامه های آنلاین

بسیاری از برنامه هایی که تا کنون اجرای آن فقط در کامپیوترها ممکن بود اکنون به "ابر" راه پیدا کرده است. برای مثال شرکت گوگل با معرفی "گوگل داکز" Google Docs این امکان را به کاربران می دهد تا بر روی اینترنت از نرم افزارهای نوشتاری، محاسباتی و آماری استفاده کنند.

شیوه کار با این نرم افزارها درست شبیه به نسخه های مشابه در کامپیوترها است و بعد از اینکه فایل ها ذخیره شود، امکان دسترسی به آنها از هر کامپیوتری که به اینترنت متصل است وجود دارد.

حتی دوستان و همکاران کاربر هم می توانند با اجازه کاربر به این فایل ها دسترسی داشته باشند. آنها را ببینند و تغییر دهند.

شرکت "ادوبی" Adobe هم به تازگی رقیبی برای "گوگل داکز" به بازار عرضه کرده است. این شرکت تلاش کرده تا کاربران در محیطی کار کنند که بسیار به محیط نرم افزاری که در کامپیوترشان با آن کار می کنند شبیه باشد.

"استفن پارتریج " مدیر توسعه تجاری شرکت "ادوبی" در بریتانیا می گوید کاربران بین نرم افزاری که این شرکت در اینترنت به کاربران ارائه می دهد و نرم افزارهایی که در کامپیوترشان دارند فرقی احساس نمی کنند.

او معتقد است که کامپیوترها روزبه روز قوی تر و ارزانتر می شوند و مردم هنوز به خریدن کامپیوتر ادامه می دهند و بهترین حالت این است که نرم افزارهایی که در کامپیوتر نصب می شوند بتوانند هماهنگ با اطلاعات و خدمات موجود در "ابر" کار کنند.

"ابر" حتی می تواند محیطی شبیه به صفحه کامپیوتر شخصی را نمایش دهد. نمونه مشابهی توسط شرکت "جوس" Jooce ارائه شده است. در این برنامه که بر اساس نرم افزار "فلش" Flash نوشته شده، جا به جا کردن و مدیریت فایل ها در "ابر" از نظر تصویری درست شبیه به یک کامپیوتر معمولی انجام می شود.

فایل هایی که بر روی دسک تاپ کامپیوتر ذخیره می شوند از طریق این برنامه به طور اتوماتیک به "ابر" منتقل می شود و بار دیگری که کاربر به این فضای مخصوص خود در این سایت سر می زند می تواند به همه این فایل ها دسترسی داشته باشد.

نگرانی امنیتی

اما این سوال مطرح است که انتقال این اطلاعات به "ابر" چقدر از نظر امنیتی خطر دارد و چه کسی از این اطلاعات محافظت می کند.

در تحقیقی که به تازگی صورت گرفته است، سایت خبری "هیس آنلاین" Heise Online ، اشکالات مهم امنیتی در ذخیره اطلاعات در اینترنت را پیدا کرده است.

جاناتان بنت، سردبیر این سایت می گوید در جریان این تحقیق، برخی از ارائه دهندگان این خدمات دیده شدند که در خطر حمله به سیستم های امنیتی خود قرار داشتند. این یعنی احتمال دسترسی و خواندن و تغییر دادن فایل ها و اطلاعاتی که از طریق این شرکت ها در "ابر" قرار می گیرد، توسط دیگران وجود دارد.

پردازشگر قوی

اما "ابر" فقط جایی برای ذخیره اطلاعات نیست. "ابر" امکان فرآوری اطلاعات در جایی که کامپیوترهای معمولی و دیگر وسایل الکترونیکی نظیر تلفن های همراه توان این کار را نداشته باشند را نیز در اختیار کاربران قرار می دهد.

به طور مثال در تلفن های جدید که به "ویندوزموبایل 6.1 " مجهز است، فرآوری فایل های صوتی در "ابر" انجام می شود. در حالیکه در گذشته برای تشخیص صدا از پردازنده های تلفن های همراه استفاده می شد و چون این کار قدرت زیادی لازم داشت، کار تلفن همراه دچار اخلال میشد.

مونیتور
Evernote تصاویر را به متن قابل جستجو تبدیل می کند

با سرویس تازه ای که البته هنوز در مراحل آزمایشی است کافی است راه تازه ای برای ذخیره اطلاعات به وجود آمده است.

تنها کافی است عکسی از یک دست نوشته، یک کارت ویزیت یا یک بلیط را به سرورهای شرکت "اورنوت" Evernote ای میل کنید. این سرور این عکس را به فایل متنی تبدیل می کند و آنرا در بانک اطلاعاتی ذخیره می کند که می توان آنرا بر روی تلفن همراه و کامپیوتر شخصی دریافت کرد و از آن مهمتر در بانک اطلاعاتی جستجو کرد.

تولید انیمیشن با استفاده از "ابر" مثال دیگری از پردازش اطلاعات دیجیتال با این شیوه جدید است. پردازش تصاویر برای ساختن یک فیلم انیمیشن نیاز به کامپیوترهای قوی و زمان زیادی دارد. این کار نیاز به بودجه زیادی دارد که فراهم کردن آن تنها از عهده استودیوهای بزرگ فیلم سازی ساخته است.

اما با استفاده از امکاناتی که "ابر" در اختیار کاربران می گذارد، گروهی از انیماتورها موفق شده اند تا فیلمی انیمیشن بسازند که هزینه پردازش آن تنها یک دلار در ساعت تخمین زده شده است.

محلی که این اطلاعات به طور فیزیکی باید نگهداری شوند نیز مهم است. در حال حاضر ایسلند توانسته به محلی ایده آل برای ذخیره اطلاعات "ابر" تبدیل شود.

از دست دادن اطلاعات

نزدیک بودن ایسلند به ایستگاه های هیدروالکتریک تولید الکتریسیته باعث شده تا هزینه برق کمتر باشد و دورافتاده بودن این کشور هم به امنیت بیشتر اطلاعات کمک می کند.

با گسترش این خدمات، از این به بعد کاربران می توانند در انجام هر کاری در کامپیوتر شخصی، لپ تاپ یا تلفن همراهشان، از امکاناتی که "ابر" در اختیار آنها می گذارد استفاده کنند.

اما همه این امکانات تازه تنها با حضور اینترنت در دسترس است و در صورت قطع شدن اینترنت دسترسی به اطلاعات و امکانات "ابر" ممکن نیست.

گای کوین، یک روزنامه نگار بازنشسته حوزه تکنولوژی می گوید که کاربران باید آن بخشی از اطلاعات خود را که به "ابر" می سپارند با دقت انتخاب کنند. او می گوید اطمینان نداشتن به یک جریان تازه کاری عاقلانه است.

http://www.bbc.co.uk/persian/science/story/2008/06/080624_si-ss-cloudsoftware.shtml

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد