سوژه آزمایش زاکربرگ نباشیم!

حتماً جریان آزمایش مخفی اخیر فیسبوک بر روی ۷۰۰ هزار کاربر را شنیده‌اید و حتماً از سر و صداها و انتقادات صورت گرفته پیرامون آن در فضای آنلاین نیز با خبر هستید. واقعیت این است که هیچ‌کس دوست ندارد به شکل مخفی سوژه آزمایش زاکربرگ باشد. برای اینکار لازم است کنترل آنچه در News Feed خود میبینید و نمی بینید را در دست بگیرید.


به گزارش «تابناک» ورزی روزگاری فیسبوک و Timeline آن همانطور که انتظار داشتیم کار می کرد. بعد از آنکه آنلاین می شدیم؛ نوشته‌های سایر دوستان را به ترتیب زمانی آن مشاهده می کردیم. این موضوع زمانی تغییر کرد که فیسبوک استراتژی خود را از نمایش All Posts به Top Stories یا Top Posts تغییر داد.

البته مدیران این شبکه بر این باورند که این امر به دلیل تعداد بسیار بالای دوستان برای برخی از کاربران لازم و ضروری است؛ اما دیگران عقیده دارند این استراتژی انجام آزمایشاتی شبیه به آنچه اخیراً شاهد آن بودیم را سهولت بخشیده است. 

هرچند این آزمایش اخیر تنها بر روی کاربران انگلیسی زبان صورت گرفته است؛ اما واقعیت آن است که کاربران سایر کشورها از جمله ایرانیان نیز از این‌گونه دستکاری ها در امان نخواهند بود و هیچ تضمینی برای این موضوع وجود ندارد که یکی از ما قربانی یا سوژه آزمایش‌ها بعدی نباشیم.

برای فرار از اینگونه آزمایش‌ها البته نیاز به کاربست ترفندهای پیچیده نیست. تنها کافی است که کنترل Timeline و News Feed خود را در دست بگیرید:

چگونه Timeline خود در فیسبوک را مدیریت کنیم؟

 برای فرار از سوژه آزمایش شدن؛ باید از فیلتر شدن نوشته‌ها و پست ها در News Feed و Timeline جلوگیری کنید. ساده‌ترین راه برای ممانعت از این امر تنظیم Timeline‌ برای نشان داده آخرین نوشته‌ها یا Most Recent به جای پست های منتخب یا Top Stories است. برای این کار کافی است بر روی دکمه مربوطه در پنل سمت چپ کلیک کرده و گزینه مذکور را انتخاب کنید:

چگونه Timeline خود در فیسبوک را مدیریت کنیم؟

در این حالت در Timeline خود آخرین پست های نوشته شده از سوی دوستان را خواهید دید و البته به همراه پیامی که شما را تشویق به بازگشت به حالت قبل میکند:

چگونه Timeline خود در فیسبوک را مدیریت کنیم؟

متأسفانه هیچ گزینه ای برای تبدیل این حالت به حالت پیش فرض Timeline وجود ندارد و زاکربرگ راهی برای این امر قرار نداده است و چنانچه بار بعد به فیسبوک بازگردید Timeline به حالت Top Stories باز میگردد. اما اگر از یک Bookmark برای دسترسی به فیسبوک استفاده کنید؛ میتوانید با استفاده از لینک زیر و قرار دادن آن در Bookmark مستقیماً به وضعیت Most Recent  در فیسبوک بروید:

http://www.facebook.com/?sk=h_chr

البته کاربران گوگل کروم یک گزینه بهتر در اختیار دارند و آن استفاده از افزونه Force Facebook Most Recent (لینک دانلود از Web Store) است. همچنین  SocialFixer (لینک دانلود) این اجازه را به ;کاربران میدهد که این حالت را به حالت پیش‌فرض در فیسبوک تبدیل کنند.

راه دیگر که شاید پیشنهاد آن به دلیل غیر اجرایی بدون برای بسیاری معقولانه نباشد این است: از استفاده از فیسبوک دست بکشید! فیسبوک در زمان عقد قرارداد عضویت با شما به وضوح تأکید میکند که  کاربران خود را به عنوان یک دارایی نگاه میکند و این موضوع به نظر تغییر پذیر هم نیست. آزمایش اخیر تنها نمونه‌ای از این نکته؛ در عمل است.

در هر حال آنچه به نظر میرسد این است که فضای سایبری و آنلاین روز به روز پیچیده‌تر می‌شود و هرگز نباید تصور کرد که حملات سایبری و اتفاقات اینگونه ای که برای عده‌ای در آن سوی دنیا رخ میدهد؛ هرگز برای ما رخ نخواهد داد. این موضوع تاکیدی دوباره بر جدی گرفتن هشدارها و زنگ‌های خطر است.

http://www.tabnak.ir/fa/news/413177/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-timeline-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%DB%8C%D8%B3%D8%A8%D9%88%DA%A9-%D8%B1%D8%A7-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد