ترفندهای ویندوز: ایجاد پوشه‌های مخفی رمزدار، بدون برنامه جانبی


هم‌اکنون تعداد بیشمار و متنوعی از نرم‌افزارهای کوچک و بزرگ برای قفل‌گذاری‌ روی پوشه‌ها در ویندوز وجود دارد؛ اما شما می‌توانید بدون نیاز به هیچ برنامه جانبی، اقدام به قفل‌گذاری پوشه‌ها در ویندوز کنید. این ترفند در همه نسخه‌های ویندوز از XP تا نسخه ۸.‌۱ کاربردی است. آنچه نیاز دارید، تنها یک فایل txt است.
به گزارش «تابناک»، مقوله صیانت از داده‌ها با ‌رمزگذاری – Encryption – و قفل‌گذاری - Lock – پوشه‌ها، موضوعی است که بنا به اهمیت خاص خود، بخش مهمی از توجه تولید‌کنندگان نرم‌افزارهای امنیتی را به خود مشغول کرده و همین‌ منجر به آن شده که اکنون در بازار نرم‌افزار‌ها به ویژه برای سیستم عامل ویندوز، شاهد حضور نرم‌افزارهایی متعدد برای قفل‌گذاری و رمز‌گذاری پوشه‌ها و داده‌ها هستیم.

پیش از این، شماری از این نرم‌افزار‌ها را برای شما معرفی کرده‌ایم؛ اما مسیری در ویندوز وجود دارد که ‌می‌توانید با آن ‌پوشه‌هایی درست کنید که با گذرواژه خاص محافظت شده‌اند؛ آن هم بدون نیاز به نصب هیچ نرم‌افزار جانبی دیگر.

بگذارید به شما روش خاص ایجاد این پوشه‌های منحصر‌بفرد را در ویندوز آموزش دهیم.

ترفندهای ویندوز: ایجاد پوشه های مخفی رمزدار، بدون برنامه جانبی

در آغاز کار شما نیاز دارید‌ پوشه‌ای درست کنید که‌ حاوی پوشه اصلی و قفل‌گذاری شده باشد. وقتی این پوشه را درست کردید، در همان مسیر اقدام به ایجاد یک فایل جدید txt کنید. همانند تصویر زیر:

ترفندهای ویندوز: ایجاد پوشه های مخفی رمزدار، بدون برنامه جانبی

سپس فایل txt ایجاد شده را باز ‌و کد زیر را ‌در داخل آن وارد کنید:

cls

@ECHO OFF

title Folder Private

if EXIST "HTGLocker" goto UNLOCK

if NOT EXIST Private gotoMDLOCKER

:CONFIRM

echo Are you sure you want to lock the folder(Y/N)

set/p "cho=>"

if %cho%==Y goto LOCK

if %cho%==y goto LOCK

if %cho%==n goto END

if %cho%==N goto END

echo Invalid choice.

goto CONFIRM

:LOCK

ren Private "HTGLocker"

attrib+h +s "HTGLocker"

echo Folder locked

goto End

:UNLOCK

echo Enter password to unlock folder

set/p "pass=>"

if NOT %pass%== PASSWORD_GOES_HERE goto FAIL

attrib-h-s"HTGLocker"

ren "HTGLocker" Private

echo Folder Unlocked successfully

goto End

:FAIL

echo Invalid password

goto end

:MDLOCKER

md Private

echo Private created successfully

goto End

:End

دقت داشته باشید، ‌در خط ۲۳ کد و در جایی که عبارت PASSWORD_GOES_HERE وجود دارد، باید به جای این عبارت، گذرواژه مورد نظر خود را وارد کنید؛ برای نمونه، اگر گذرواژه مورد نظر شما Salam است، این واژه را عینا به جای PASSWORD_GOES_HERE وارد کنید.

و سرانجام فایل مورد نظر را با پسوند bat ذخیره کنید. برای این کار لازم است ‌گزینه All Files را در پنجره Save Dialog برگزیده، فایل را ببندید. اکنون می‌توانید فایل txt اصلی را پاک کنید.


:
ترفندهای ویندوز: ایجاد پوشه های مخفی رمزدار، بدون برنامه جانبی

اکنون وقتی برای نخستین بار اقدام به اجرای این فایل bat می‌کنید، ‌پوشه جدیدی با نام Private ایجاد می‌کند و البته پوشه مخفی شما خواهد بود که در واقع محتوای فایل‌های شما نیز می‌شود. برای قفل کردن آن کافی است که دوباره‌ روی فایل bat کلیک نمایید. پنجره cmd باز شده و از شما می‌پرسد ‌آیا می‌خواهید پوشه را قفل‌گذاری کنید؟ کلید y و سپس Enter را فشار دهید.

ترفندهای ویندوز: ایجاد پوشه های مخفی رمزدار، بدون برنامه جانبی

در این صورت پوشه Private مخفی می‌شود که برای بازگرداندن آن، کافی است که دوباره فایل bat را اجرا کنید. این بار پنجره cmd باز شده و از شما درخواست ورود گذرواژه‌ای را می‌کند که در فایل bat تعریف کرده‌اید. اگر گذرواژه را به درستی وارد کنید، پوشه Private دوباره نمایان خواهد شد.

ترفندهای ویندوز: ایجاد پوشه های مخفی رمزدار، بدون برنامه جانبی

به وسیله این کد script می‌توانید ‌روی هر پوشه‌ای در ویندوز قفل گذاری کنید؛ بدون نیاز به هیچ برنامه جانبی. البته همان گونه که مشخص است این راهی ساده و بدون پیچیدگی خاصی است که اگر کاربری آشنا به موضوع باشد، می‌تواند با کمی کار با فایل bat پوشه مورد نظر را پیدا کند. در اینجا هدف بیش از همه نشان دادن مسیری برای ایجاد پوشه‌های رمز‌دار بر روی ویندوز و آشنایی با اسکریپت‌های کوتاه کاربردی بود؛ اسکریپت‌هایی که می‌توان از آن‌ها برای انجام عملیات پیچیده‌تر سود برد.

http://www.tabnak.ir/fa/news/397560/%D8%AA%D8%B1%D9%81%D9%86%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%88%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%88%D8%B2-%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF-%D9%BE%D9%88%D8%B4%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AE%D9%81%DB%8C-%D8%B1%D9%85%D8%B2%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%AC%D8%A7%D9%86%D8%A8%DB%8C

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد