معمای درآمد ارزی سه برابری دولت و افزایش بدهی خارجی کشور!

ده‌ها میلیارد دلار مازاد دولت چه شده است؟

دولت نهم طی 4 سال بیش از 14 هزار میلیارد تومان، بهره به بانک‌های غربی بابت بدهی‌های کشور پرداخت کرده است، در حالی‌که اگر با استفاده از درآمد هنگفت ارزی کشور این بدهی‌ها تسویه می شد و بدهی جدیدی ایجاد نمی‌گردید، این مبلغ می‌توانست صرف رفاه مردم ایران شود

در حالی‌که دولت نهم در مقایسه با دلت هشتم از درآمد سه برابر ارزی برخوردار بوده است، بدهی‌های خارجی این دولت ظرف 4 سال گذشته، نه تنها تسویه نشده، بلکه افزایش هم یافته است.

به گزارش خبرنگار «آینده»، مطابق با گزارش رسمی بانک مرکزی درآمد ارزی در دولت قبل (دوره دوم خاتمی) تنها 112 میلیارد دلار بوده است.

اما با وجود آن‌که درآمد ارزی دولت نهم نسبت به دولت قبل بیش از 3 برابر افزایش یافته است، میزان بدهی‌های کشور که در ابتدای دولت نهم 40 میلیارد دلار بوده نه تنها در این دولت تسویه نشده است بلکه از 40 میلیارد دلار به 44 میلیارد دلار افزایش یافته است.

 

عدم تسویه بدهی‌های کشور و افزایش ده درصدی آن در 4 سال گذشته، در حالی صورت گرفته است که بهره پرداختی به بانک‌های خارجی که «ربا»‌ محسوب می‌شود، بین 6 تا 16 درصد می‌باشد، در حالی که سود پرداختی به سپرده‌های ارزی ایران در بانک‌های خارجی بین 1 تا 3 درصد می‌باشد.

‌به عبارتی دیگر اگر بهره متوسط بدهی‌های خارجی را تنها 8 درصد در نظر بگیریم، دولت نهم طی 4 سال بیش از 14 میلیارد دلار معادل 14 هزار میلیارد تومان، بهره به بانک‌های غربی بابت بدهی‌های کشور پرداخت کرده است، در حالی‌که اگر با استفاده از درآمد هنگفت ارزی کشور این بدهی‌ها تسویه می شد و بدهی جدیدی ایجاد نمی‌گردید، این مبلغ می‌توانست صرف رفاه مردم ایران شود.

اگر دولت نهم تنها یک‌هشتم درآمد ارزی کشور را به تسویه بدهی‌ خارجی اختصاص می‌داد، ‌امروز در شرایط کاهش قیمت نفت و مشکلات ارزی و جهانی، مجبور به پرداخت بهره‌های سرسام آور به بانک‌های غربی نمی‌شد.

 http://ayandenews.com/news/15637/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد