دولت با کدام کارنامه مدیریت مترو تهران را می‏خواهد؟

دولت با کدام کارنامه مدیریت مترو تهران را می‏خواهد؟
برای نمونه، در راه‌آهن شهری مشهد با وجود آن‌که در ابتدای دولت نهم، عملیات ساختمانی راه‌اندازی متروی مشهد به پایان رسیده، در چهار سال گذشته، با وجود آن‌که استاندار منصوب دولت ‌مدیریت عالی این پروژه را بر عهده داشته، دولت نهم باز هم نتوانسته با خریداری واگن متروی مشهد آن ‌را راه‌اندازی کند، مشابه این شرایط در متروهای اصفهان، شیراز، تبریز و اهواز نیز حاکم بوده است.

سرویس اجتماعی ـ سخنان زنده رئیس‌جمهور با مردم تهران در برنامه تهران 20 دارای نکات جالبی بود.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، در حالی رئیس‌جمهور از بازگرداندن مدیریت مترو به دولت و انتخاب مدیر برای آن خبر داد که در چهار سال گذشته و در دوره فعالیت شورای شهر سوم تهران و مدیریت جدید شهرداری، بیش از 30 کیلومتر مترو راه‌اندازی شده و حدود 12 کیلومتر دیگر در دست راه‌اندازی است، با این حال، دکتر احمدی‌نژاد، عملکرد راه‌آهن شهری تهران در چهار سال گذشته را ضعیف ارزیابی کرده و این در حالی است که در چهار سال گذشته، در چهارده کلان‌شهر و شهر بزرگ دیگر که دولت مسئول احداث راه‌آهن شهری بوده، پیشرفت چندانی در پروژه‌هایی که در دست دولت بوده، نداشته و هیچ یک از این پروژه‌ها به بهره‌برداری نرسیده است.

برای نمونه، در راه‌آهن شهری مشهد، با وجود آن‌که در ابتدای دولت نهم عملیات ساختمانی احداث متروی مشهد به پایان رسیده، در چهار سال گذشته، با وجود آن‌که استاندار منصوب دولت، ‌مدیریت عالی این پروژه را بر عهده داشته، دولت نهم باز هم نتوانسته با خریداری واگن برای متروی مشهد، آن ‌را راه‌اندازی کند؛ مشابه این شرایط در متروهای اصفهان، شیراز، تبریز و اهواز نیز حاکم بوده و با وجود وعده‌های داده شده، تا کنون هیچ یک از این پروژه‌ها به بهره‌برداری نرسیده است؛ اما در همین زمان در تهران تعداد ایستگاه‌های در حال بهره‌برداری که در سال 1384، 36 عدد بود، به 68 عدد، یعنی حدود دو برابر رسیده است.

از سوی دیگر، آمار و ارقامی که از سوی رئیس‌جمهور در این برنامه درباره پرداخت‌های دولت به مترو اعلام شد نیز دارای نکات جالب دیگری بود.

رئیس‌جمهور در تهران بیست، اعلام کرد: بودجه پرداخت شده به مترو تهران در چهار سال گذشته، بیش از هفتصد میلیارد تومان و مجموع بودجه پرداخت شده از سوی دولت‌های پیشین، تنها صد میلیارد تومان بوده است. اینها در حالی است که آمارهای رسمی و گزارش‌های قانونی از نتایج متفاوتی خبر می‌دهند.

مجموع اعتبارات ارزی پرداخت ‌شده به مترو تهران از سوی دولت‌های گذشته، 1.6 میلیارد دلار بوده و همچنین سیصد میلیارد تومان نیز به صورت مشارکت مدنی پرداخت شده و صد میلیون دلار نیز فرآورده‌های نفتی برای تأمین بودجه در اختیار مترو تهران گذاشته شده است که مجموع این مبالغ با توجه به نرخ تورم و ارزش امروزی پول، بیش از سه هزار میلیارد تومان است.

از سوی دیگر، درآمد ارزی دولت نهم در چهار سال، معادل 330 میلیارد دلار بوده که این رقم به اندازه درآمد ارزی بیست سال کشور از سال‌ 1360 تا 1380 است. به عبارت دیگر، در حالی که دولت به اندازه بیست سال درآمد ارزی داشته، تنها یک چهارم بودجه دولت‌های گذشته به مترو تهران پرداخت کرده است.

با این اوصاف، به نظر می‌رسد دولت می‌تواند برای اثبات کارآمدتر بودن مدیریتش بر قطارهای شهری، ضمن ارایه گزارشی از روند پیشرفت پروژه‌های راه‌اندازی مترو در دیگر کلان‌شهرهای کشور ـ که مدیریت آن نیز در اختیار دولت است ـ بر این ادعای خود صحه بگذارد و یا درباره نگاهش به موضوع مترو تهران بازنگری کند.

http://tabnak.ir/fa/pages/?cid=73004

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد