تصادف خسارتی نیازی به کروکی پلیس ندارد

پلیس راهنمایی و رانندگی ایران اعلام کرده است که از این پس تصادفات خسارتی نیازی به کروکی پلیس ندارد و رانندگان خسارت دیده باید برای گرفتن خسارت به شرکت های بیمه مراجعه کنند.

سرهنگ علیرضا جهانگیری رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهنمایی و رانندگی ایران گفته است: "در تصادفات خسارتی در صورتی که طرفین تصادف اختلافی نداشته باشند و دارای بیمه نامه شخص ثالث باشند باید برای دریافت خسارت بدون نیاز به پلیس و کروکی به شرکت های بیمه گذار مراجعه کنند."

بر اساس قانون بیمه شخص ثالت، شرکت های بیمه گر باید خسارت مالی وسایل نقلیه را تا سقف تعهدات بیمه پرداخت کنند اما این قانون تاکنون در ایران اجرا نمی شد و شرکتهای بیمه تنها با کروکی پلیس از صحنه تصادف، حاضر به پرداخت مبالغی به عنوان خسارت بودند.

البته تصادفاتی که باعث زخمی شدن یا مرگ شود، همچنان مستلزم حضور پلیس و ترسیم کروکی است.

داشتن بیمه شخص ثالت اجباری است و پلیس از حرکت خودروهایی که فاقد بیمه نامه باشند، جلوگیری می کند.

میزان بیمه ای که در خسارات مالی به رانندگی پرداخت می شود بر اساس قانون دو ونیم درصد دیه یک مسلمان در ماه حرام تعیین شده است که به گفته آقای جهانگیری هم اکنون یک میلیون و 250 هزار تومان است.

به گفته آقای جهانگیری، افزایش رضایتمندی، جلوگیری از اتلاف وقت، کاهش گره های ترافیکی و کم شدن مراجعه به پلیس و دادگاه از جمله مزایای این طرح خواهد بود.

بر اساس گزارشها، در هفت ماه اول سال جاری، 327 هزار تصادف خسارتی در ایران رخ داده که حدود 80 درصد تصادفات را در بر می گیرد.

تخلفات رانندگی در ایران بالاست و در هفت ماه اول سال پلیس 19 میلیون برگه جریمه برای تخلفات رانندگی صادر کرده است.

از نه میلیون خودرو ی موجود در ایران، هفت میلیون و 780 هزار خودرو جریمه پرداخت نشده دارند

به گفته آقای جهانگیری، از نه میلیون خودرو موجود در ایران هفت میلیون و 780 هزار خودرو جریمه معوق دارند که پرداخت نشده است. هم اکنون 40 میلیون برگ جریمه پرداخت نشده در دست پلیس است و رانندگان 400 میلیارد تومان جریمه معوق دارند که پرداخت نکرده اند.

بر اساس گزارش پلیس، یک کامیون با 642 فقره تخلف و یک پراید با 699 فقره تخلف در صدر فهرست متخلفان قرار دارند که به ترتیب 12.5 و 12 میلیون تومان جریمه پرداخت نشده دارند.

 

خسارت تصادفات رانندگی 

سالانه بیش از ۴۰۰ هزار تصادف در ایران روی می دهد و ایران در ردیف اول حوادث مرگبار جاده ای جهان قرار دارد و در سال گذشته نزدیک به23 هزار نفر در تصادفات جان باخته و حدود ۲۰۰ هزارنفر نیز زخمی شده اند.

پلیس راهنمایی و رانندگی و وزارت راه ایران در سال های اخیر برنامه های متعددی را برای کاهش تصادفات رانندگی به اجرا گذاشته و به عقیده کارشناسان، بخشی از کاهش تلفات انسانی به این مسئله مربوط می شود.

با وجود این هنوز جاده های ایران ناامن است و خودروهای تولیدی از ایمنی کافی برخوردار نیستند و این مشکلات باعث شده تا آمار تصادفات در ایران همچنان بالا باشد.

به تازگی محمد رویانیان، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ایران با انتقاد از ضعف ایمنی در خودروهای تولیدی این کشور گفته است:" سقف بعضی از خودروها به علت ضعف ساخت به گونه‌ای است که با یک واژگونی باعث کشته شدن سرنشینان خودرو می‌ شود و استاندارد نبودن ترمزهای قدیمی و عدم استفاده از سیستم ترمز ABS شدت حادثه را در تصادفات رانندگی چندین برابر می‌کند."

برآورد خسارات تصادفات چندان آسان نیست اما برخی میزان آن را سالانه بیش از پنج هزار میلیارد تومان (بیش از 5 میلیارد دلار) برآورد می کنند. 

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2008/10/081026_ka_iran_road_accident.shtml