اتلاف وقت بینندگان یا سرمایه‌اندوزی آگهی‌سازان!

شبکه «‏ZDF‏» آلمان که در اصطلاح به این نام معروف شده و در واقع شبکه دوی ملی این ‏کشور است، به دلیل این که هزینه‌های آن از بودجه عمومی کشور و به تعبیری، بهتر از ‏مالیات مردم تأمین می‌شود، این اجازه را دارد که تنها 20 دقیقه در شبانه روز از تبلیغات ‏بازرگانی استفاده کند!‏

به گزارش خبرنگار «تابناک»، اما با نگاهی اجمالی، بسیار کوتاه و خوش‌بینانه به زمان ‏صرف شده برای آگهی‌های بازرگانی در شبکه‌های سراسری و استانی رسانه ملی، به ‏رقم وحشتناکی بین 200 تا 500 دقیقه در شبانه روز خواهیم رسید.‏

این در شرایطی است که در 20 دقیقه صرف شده در آگهی‌های بازرگانی شبکه دوی ‏تلویزیون آلمان، مسئولان این اجازه را ندارند که یک محصول خارجی را بر محصول آلمانی ترجیح داده و یا ‏بدتر از آن، محصول آلمانی را تحقیر کنند.‏ اما از این سو و در رسانه ملی کشورمان، وقتی کمیت فدای کیفیت می‌شود، به راحتی ‏شاهد این هستیم که یک کارخانه دست چندم تولید موکت، به راحتی فرش ایرانی را در ‏طراحی دکور داخلی منزل به تمسخر گرفته و پس از تحقیر آن، به مخاطب القا می‌کند که ‏موکت تنها زیبا کننده این محل بوده است. ‏

یا در تبلیغ دیگری می‌بینیم که به مخاطب چنان القا می‌شود که نباید با کفش روی موکت ‏رفت، اما در بسیاری از سریال‌های تلویزیونی، بازیگران با کفش روی فرش‌های نفیس ‏ابریشمی که محصول عمر و چشم هزاران انسان با ذوق است، راه می‌روند؛ اتفاقی که نمی‌‏افتد هیچ، شاخصی برای روشنفکری و کلاس فرهنگی نیز به شمار می‌رود!‏

حال با وضعیت اسفبار فرش ایران در بازارهای جهانی و راه افتادن شهرهای کاشان و ‏نایین در چین و کپی غیرمجاز نقشه‌های فرش اصیل ایرانی، این تبلیغات حکم شوکران را بر ‏بدنه اصیل تولیدکننده این محصول جهانی کشورمان ندارد؟‏

در همین زمینه، القای تشریفات، تجملات و زندگی غربی به عاملی کارساز در تیزرهای ‏بازرگانی تبدیل شده است. القای یخچال سایدبای‌ساید، تلویزیون پلاسما، ویلاهای چند ‏میلیاردی، وسایل منزل خاص، ابزارهای ورزشی گران و نمایش در فضای طراحی شده برای ‏زندگی و منازلی که تیزر در آن ساخته می‌شود، خودرو‌های گران قیمت، خانه‌های ‏مجلل، وسایل مدرن ارتباطی مانند لپ‌تاپ چنان شده که بیشتر به نظر می‌رسد، به ‏جای پخش پیام آگهی طراحان به نوعی جامعه را به مسخره گرفته‌اند.‏

در تیزر یکی از بانک‌های کشور، آپارتمانی بسیار مجلل، خانمی با لباس‌های ‏بسیار گران وارد آشپرخانه کاملا غربی با محصولات خارجی می‌شود، لپ‌تاپ خود را ‏روشن می‌کند و گویی در قلب ایالات متحده یا کشورهای اروپای غربی به اینترنت ‏پرسرعت وصل شده و در مدت زمان تأکید شده دو دقیقه، همزمان با چای‌ساز ‏اروپایی خود، قسط منزل را هم پرداخت می‌کند!‏

حال پرسش این است کسی که با وام هجده میلیون تومانی خانه‌ای خریده، آیا می‌تواند در ‏آپارتمانی پانصد میلیونی اقامت کرده، صد میلیون تومان وسایل منزل دست و پا کند و با ‏لپ‌تاپ دو میلیونی قسط 250 هزار تومانی وام خود را پرداخت کند؟‏

هنگامی که در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که نقاط محروم متعددی در کشور داریم، چه ‏ضرورتی است که هر روز و هزاران بار غذاهای رنگین و نوشیدنی‌های رنگارنگ و ‏خوردنی‌های جورواجور به بهانه‌ها و روش‌های گوناگون به نمایش ‏درآید؟

متأسفانه، بحث تبلیغات بازرگانی به سیلی تبدیل شده که ظاهرا این روزها خود متولیان ‏رسانه ملی هم از پس آن برنمی‌آیند، چون اگر چنین بود، باید دست کم به روش ‏کشورهای مسلمان و شبکه‌های تلویزیونی آنها تیزر غذا و خوردنی‌های خاص را در این ‏ماه در روز روی آنتن نمی‌بردند!‏ 

http://tabnak.ir/pages/?cid=19238