هنری به نام رزومه نویسی

اینکه در یک یا حد اکثر دو صفحه تمام مهارت ها و توانایی های حرفه ای تان را معرفی کنید به نحوی که کارفرما برای ملاقات و مصاحبه با شما ترقیب شود اگر هنر نباشد پس چه نامی می توان بر روی آن گذاشت؟
 
به گزارش بانکی دات آی آر، رزومه یک شناسنامه کاری و تحصیلی است که برای ارزیابی صحت دانش، مهارت و سوابق هر جویای کار، در رشته‌های مختلف به کارفرما ارائه می‌شود. وی نیز برای مطالعه هر رزومه بین ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه وقت صرف می‌کند. بنابراین باید آنقدر کوتاه و مفید بنویسید که علاوه بر بیان دقیق و صریح مطالب و مدارک، درعین حال توانایی‌های شما نیز مشخص شود.
 
برای آشنایی بیشتر با نحوه ارسال یک رزومه کاری به الگوی زیر دقت کنید. اصول یک رزومه شامل موارد زیر می‌شود:
 
• اطلاعات شخصی
 
• سوابق تحصیلی
 
• سوابق شغلی
 
• مهارت‌ها
 
• افتخارات
 
عضویت در انجمن‌ها و گروه‌های حرفه‌ای
 
آثار و انتشارات
 
علایق جنبی

 
در این بخش هر قسمت نیز برای ارائه توضیحات بیشتر برای کارفرما و مدیرتکمیل می‌شود که درواقع رزومه شما باید تحت همین الگو نوشته و ارسال شود.
 
مشخصات فردی

 
این قسمت طبق الگوی زیر تنها توصیفی اجمالی از وضعیت و شرایط کنونی و محل جغرافیایی شما است که اغلب برای برقراری ارتباط کارفرما با شما و ویژگی‌های شخصی تکمیل می‌شود.
 
نام:
 
نام خانوادگی:
 
شماره تماس:
 
شماره همراه:
 
پست الکترونیک: (ایمیل)
 
تاریخ تولد:
 
محل تولد:
 
وضعیت تاهل:
 
آدرس محل سکونت:
 
مشخصات تحصیلی:

 
شما موظفید که در این مرحله بالاترین مدرک تحصیلی و مدارج عالی خود را با ذکر نام دانشگاه و محل اخذ مدرک درج نمایید. برای برخی از کارفرمایان دانشگاه محل تحصیل و برای برخی دیگر، رشته و مهارت‌های عملی مورد نظر است. بنابراین هرچه سطح دانش و مهارت شما بالاتر باشد، احتمال موفقیت افزایش می‌یابد.
 
سوابق شغلی:

 
مهم‌ترین بخش رزومه‌های کاری مربوط به سوابق و مهارت‌های اجرایی کارجویان است، به بیان دیگر تفاوت‌ها و ویژگی‌های هرفرد دراین بخش مشخص خواهد شد. براساس اولویت‌های کاری و سال‌های احراز پست‌های مختلف باید هرکدام مطابق با همان سال در رزومه نوشته شود. نکته قابل توجه در این قسمت تنوع پست‌های کاری است، شاید در نگاه اول مدیر و یا مسئول پذیرش نگاه خویش را به سابقه، سمت و درنهایت محل و نام شرکتی که درآن فعالیت کرده‌اید معطوف کند. بنابراین مهم‌ترین سمت‌ها را ذکر کنید.
 
مهارت‌ها

 
هر مهارتی امتیازی است برای موفقیت و متفاوت نشان دادن توانایی‌ها، این بخش مربوط به توانایی‌ها و آموخته‌های شماست که طی دوران تحصیل درقبل و یا بعد از دانشگاه کسب کرده‌اید. مهارت‌هایی نظیر گذراندن دوره‌های مختلف آموزشی، کلاس‌های زبان، کامپیوتر، الکترونیک و یا هرچیزی که به اشتغال شما کمک کند. این بخش مزیت‌ها و استعدادهای شما را دربرابر دیگران نشان خواهد داد.
 
افتخارات و علایق

 
متناسب با استعدادها و توانایی‌هایی که دارید، می‌توانید در رشته‌ها و مهارت‌های مختلف صاحب سبکی جدید شوید. چنین ویژگی‌هایی جزو امتیازات برتر شما نسبت به متقاضیان دیگر محسوب می‌شود.
 
آنچه نباید در رزومه نوشت:
 
بهتر است تلاش کنید از پر گویی و کش دار کردن موضوع پرهیز کنید.
 
در رزومه استفاده از جدول و نمودار ممنوع است.
 
ازفونت های ساد و رایج استفاده کنید استفاده از فونت های فانتزی و غیر مرسوم مناسب نیست.
 
در رزومه به وجوه تمایز خودتان باسایرین اشاره کنید آنچه همه دارند به کار نمی آید!
 
متن روزمه بایدخبری باشد از فعل های گذشته و آینده و سبک داستان نویسی خودداری کنید.

http://www.asriran.com/fa/news/316804/%D9%87%D9%86%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D8%A7%D9%85-%D8%B1%D8%B2%D9%88%D9%85%D9%87-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%DB%8C

نظرات 1 + ارسال نظر
فاطـــمه شنبه 5 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 07:24 ب.ظ

اینکه در سالهای ابتدایی کار بتونی سوابق و مهارت های نداشته ات رو انقدر کش بدی و کشی بدی و کش بدی که لااقل دو صفحه آ4 رو پر کنه و آبرو ریزی نباشه هم یه هنری بزرگیه که خیلی کم بهش توجه میشه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد