به گزارش «تابناک»، آنتی ویروس پاندا را باید یکی از بهترین آنتیویروسهای فعلی دانست که برای اولین بار با استفاده از فنآوری Cloud روشی جدید و خلاقانه در مقابله با تهدیدات سایبری و مجازی پیش گرفته است. این آنتیویروس، یک از بهترین نمونههای رایگان را نیز به کاربران عرضه میکند و قدرت شناسایی آن به اذعان لابراتوارهایی چون AV-Test و AV- Comparative بسیار قابل توجه است.
اما
متأسفانه به رغم همه این شایستگیها، به تازگی اشتباه مهلک و مضحک این
آنتی ویروس، همه کاربران آن را به دردسر انداخت. این آنتی ویروس به اشتباه
خود را بدافزار شناسایی کرده و اقدام به قرنطینه فایلهای اساسی و حساس
خود کرد که در برخی موارد، منجر به آن شده که کاربران دیگر نتوانند ویندوز
خود را بوت کنند.
شرکت پاندا که بلافاصله متوجه این موضوع شده بود،
در صفحه توئیتر خود به همه کاربران اطلاع داد، اگر دچار این مشکل
شدهاند، از Restart کردن سیستم خودداری کنند تا این شرکت راه حل مشکل را
طراحی کرده و در اختیار کاربران بگذارد.
و بالاخره پس از ۲۴ ساعت، پاندا مشکل را رفع
کرد. این شرکت همچنین یک ابزار برای بازیابی منتشر کرده و در اختیار کاربران
گذاشته که میتوانید آن را از اینجا
دانلود کنید. این ابزار فایلهای قرنطینه شده را بازیابی میکند. کاربران
باید پیش از اجرای فایل اصلی، برخی دستورها را در CMD ویندوز وارد کنند که
شرح آن به شکل مشخص و ساده در همین لینک آمده است. همچنین شاید لازم باشد
که برخی از کاربران در حالت Safe Mode وارد سیستم خود شوند.
اما
چرا این اتفاق رخ داده است؟ دلیل اصلی آن را باید در موضوع False Positive
یا شناسایی بیمورد جستجو کرد. این پدیده به این معناست که نرم افزار
امنیتی فایلها یا برنامههای مفید و بیضرر را بد افزار شناسایی میکند.
قبل از این نیز برخی از آنتی ویروسها نظیر Avira یا Sophos و حتی
نرمافزار امنیتی مایکروسافت در مواردی نرمافزارهای شناخته نظیر گوگل
کروم را در حکم بدافزار شناسایی کردهاند که «رجیستر» در گزارش خود به آن
اشاره کرده است.
اما با وجود این، شاید تا کنون بیسابقه بوده که
یک نرمافزار امنیتی فایلهای خود را بدافزار شناسایی کند و از این
جهت، پاندا اولین مورد است. موضوع False Positive نیز پدیدهای است که
همچنان پایدار است و سازندگان طراحان نرمافزارهای امنیتی با آن دست به
گریباناند.
جوابیه شرکت «ایمن رایانه پندار»؛ نمایندگی محصولات پاندا در ایران
روابط عمومی شرکت «ایمن رایانه پندار» که نمایندگی مستقیم فروش محصولات شرکت پاندا در ایران را در اختیار دارد طی جوابیه ای، توضیحاتی در خصوص این مشکل به «تابناک» ارائه کرده است. متن این جوابیه به این شرح است:
با سلام
احتراماً در مورد خبر "پاندا، خودش را ویروس شناسایی کرد” ... نکات زیر قابل عرض می باشد:
1- ضدویروس پاندا فایل های نرم افزاری خود را به عنوان بدافزار شناسایی نکرده؛ بلکه این مشکل به علت خطا در سیستم داخلی قرنطینه و انتقال برخی فایل های حیاتی به این قسمت ایجاد شده
2- نظر به انتشار به موقع یک "اصلاحیه خودکار" توسط شرکت پاندا سکیوریتی، بخش اعظم رایانه هایی که قرار بود با مشکل مواجه شوند، در سلامت عملیاتی و امنیتی کامل هستند.
3- متأسفانه (و یا خوشبختانه!) به علت تعدد و تنوع مشتریان محصولات شرکت پاندا سکیوریتی در بیش از 150 کشور جهان، این مشکل انعکاس رسانه ای بسیار وسیعی یافته و بار رسانه ای موضوع بر بعد فنی آن غلبه کرده است
4- طبق آخرین آمار شرکت پاندا سکیوریتی تنها هشت درصد از تمامی مشترکین نرم افزارهای این شرکت با مشکل مواجه شده اند که شرکت ایمن رایانه پندار در حال بررسی و رفع موارد موجود در رایانه های سازمانی و خانگی کشور می باشد. مشکل بسیاری از این رایانه ها تا کنون به طور کامل رفع شده است.
5- لطفاً در صورت وجود هر گونه سئوال و ابهام با شماره تلفن 02188170801 الی 5 و یا پست الکترونیک pr@pandasecurity.ir تماس حاصل فرماییدv
http://www.tabnak.ir/fa/news/483408/%D8%A2%D9%86%D8%AA%DB%8C-%D9%88%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B3-panda-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B4-%D8%B1%D8%A7-%D9%88%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B3-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D9%87-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-pandahttp://www.tabnak.ir/fa/news/483408/%D8%A2%D9%86%D8%AA%DB%8C-%D9%88%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B3-panda-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B4-%D8%B1%D8%A7-%D9%88%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B3-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D9%87-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-panda
به گزارش «تابناک»، اخیرا شرکت ایسوس نیز به جرگه تولیدکنندگان ساعتهای هوشمند پیوسته و رقابت خود را در این حوزه با سایر تولیدکنندگان ساعتهای هوشمند با سیستم عامل اندروید شروع کرده است. ساعت هوشمند جدید این شرکت با نام ZenWatch البته ظاهری آراسته دارد و شاید بتوان گفت، یکی از زیباترین ساعتهای هوشمندی است که تا کنون از سوی یک شرکت طراحی شده است. نکته جالب در خصوص این ساعت، صرفنظر از ظاهر زیبا و آراسته آن بهای رقابتی این هوشمند است که تا کنون حدود ۱۹۹ دلار ارزیابی شده است.
آنچه
میبینیم اینکه تولید کنندگان ساعتهای هوشمند، بیش از هر چیز، تمرکز خود
را بر طراحیهای جالب توجه این ساعتها برای مشتریان معطوف کردهاند که
شاید این امر بیش از همه، ناشی از آن باشد که سیستم عامل اندروید برای این
ساعتهای هوشمند تقریبا یکسری امکانات نرمافزاری مشابه عرضه میکند.
اکنون
شرکت ایسوس گویا یکی از زیباترین ساعتهای هوشمندی را که تا کنون طراحی
شده، روانه بازار میکند؛ ساعت هوشمندی که بیش از هر نمونه دیگر، یک ساعت
مد روز تلقی میشود؛ با طراحی جذاب و صیقلی، باریک و تقریبا تمام صفحه.
آلیاژ به کار رفته در طراحی این ساعت در لبه و پشت آن نمایی ویژه به آن
بخشیده که بسیار چشم نواز است.
در جلوی این ساعت هوشمند و در جایی مناسب، یک میکروفون قرار گرفته تا فرامین صوتی کاربر به خوبی و بدون هیچ مزاحمتی دریافت شود و همچنین یک دکمه فیزیکی با کاربرد Power / Reset. این ساعت هوشمند همچنین بسیار سبک وزن است و با ۹.۴ گرم وزن، یکی از سبکترین نمونههای موجود است. البته به عقیده برخی، اندازه آن کمی برای یک ساعت هوشمند بزرگ است. البته گفته میشود، قرار است شرکت ایسوس دو نسخه از این ساعت را با دو اندازه متفاوت ارائه کند.
همچنین
این ساعت از دو مدل بند چرمی نیز برخوردار است که یکی بند قهوهای رنگی
است که به ساعت بسته شده و دیگری با رنگی تیرهتر به همراه خرید ساعت به
کاربر ارائه میشود.
صفحه نمایش این ساعت هوشمند ۱.۶۳ اینچ است که
یک صفحه نمایش متوسط ارزیابی میشود که ۳۲۰ در ۳۲۰ پیکسل وضوح داشته و
تراکم پیکسل آن برابر با ۲۷۸ پیکسل در هر اینچ است. صفحه نمایش بسیار براق و
به راحتی در برابر نور آفتاب قابل خواندن است. تنها نکته منفی در خصوص آن
حاشیهای است که دور تا دور صفحه نمایش را به رنگی تیره درآورده است.
این ساعت همچنین از یک پردازشگر Snapdragon با قدرت ۱.۲ گیگاهرتز و ۵۱۲ مگابایت رم برخوردار است که برای مجموع فعالیتهای این ساعت کفایت میکند. همچنین حافظه ۴ گیگابایت برای ذخیره دادههایی نظیر فایلهای صوتی وجود دارد.
باتری
اما همواره یکی از نقاط ضعف ساعتهای هوشمند مطرح بوده و در اینجا نیز
موضوع چندان تفاوتی ندارد. با استفاده متوسط از این ساعت، باتری آن حدود
یک روز دوام خواهد آورد و اگر استفاده کاملی از آن داشته باشید، در میانه
روز نیاز به شارژ دوباره آن است.
آنچه میتوان به شکل خلاصه درباره
این ساعت هوشمند گفت، اینکه شرکت ایسوس موفق شده که یک ساعت هوشمند قابل
تحسین را روانه بازار کند. این ساعت صرفنظر از طراحی متفاوت و جذاب خود،
برخی امکانات منحصربفرد همچون ZenWatch Manager را نیز در اختیار کاربر
قرار میدهد که به همراه خود، تدابیر امنیتی برای پیاده کردن ساعت مفقود
شده را نیز دارد.
از آنجا که این ساعت هوشمند با توجه به طراحی
خود بهایی بسیار رقابتی دارد، میتوان گفت، یکی از رقبای اصلی اپل و رقیبی
سرسخت برای سایر تولید کنندگان ساعتهای هوشمند در بازار خواهد بود.v
رتبه و جایگاه 500 شرکت برتر و بزرگ ایران، دیروز در هفدهمین دوره
رتبهبندی شرکتهای برتر ایران بر اساس اطلاعات سال مالی 1392 و با احتساب
حجم فروش مشخص شد.
به گزارش دنیای اقتصاد، 10 شرکت اول رتبهبندی
سال 1393 براساس اطلاعات مالی سال گذشته، به ترتیب شرکت پالایش نفت
بندرعباس، شرکت پالایش نفت اصفهان، شرکت صنایع پتروشیمی خلیجفارس
(هلدینگ)، شرکت سرمایهگذاری غدیر (هلدینگ)، شرکت گروه گسترش نفت و گاز
پارسیان (هلدینگ)، بانک ملت (هلدینگ)، شرکت سرمایهگذاری صندوق بازنشستگی
کارکنان صنعت نفت (هلدینگ)، بانک تجارت (هلدینگ)، بانک پارسیان (هلدینگ) و
شرکت ایران خودرو (هلدینگ) است.
در این همایش که رئیس سازمان گسترش
و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، رئیس
کمیسیون صنایع و معادن مجلس و جمعی از مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت
حضور داشتند، بر تجزیه و تحلیل نتایج این رتبهبندی بهمنظور تدوین
سیاستهای صنعتی کشور تاکید شد. مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با اعلام
اسامی شرکتهای برتر امسال، گفت: شرکت پالایش نفت بندر عباس، رتبه اول را
با 40 هزار میلیارد تومان فروش کسب کرد و این در حالی است که این شرکت سال
گذشته رتبه دوم را در اختیار داشت. مجتبی رجببیگی در همایش رتبهبندی
شرکتهای برتر ایران اعلام کرد: حجم فروش صد شرکت اول بر اساس اطلاعات مالی
سال گذشته528 هزار و 230 میلیارد تومان است که نسبت به کل فروش همین صد
شرکت در سال قبل، بیش از 49 درصد رشد فروش را نشان میدهد. به گفته وی،
فروش صدمین شرکت نیز هزار و 51 میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته
نزدیک به 54 درصد رشد داشته است. وی افزود: از نظر بالاترین میزان ارزش
افزوده، بیشترین سودآوری، بیشترین صادرات و بالاترین ارزش بازار، شرکت
صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ) در رتبه اول قرار دارد.
رجببیگی
با بیان اینکه مانند سالهای پیشین بیشترین داراییها در اختیار بانکها
بوده است، اظهار کرد: در بخش بیشترین داراییها بانک ملت در رتبه اول قرار
گرفته است. بیشترین رشد فروش نیز به بانک دی با 270 درصد افزایش تعلق گرفته
است.
به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، بیشترین اشتغالزایی
نیز مربوط به شرکت ایران خودرو (هلدینگ) با 50 هزار و 921 نفر کارمند بوده
است. شرکتهای سایپا (هلدینگ) با بیش از 36 هزار نفر، بانک صادرات ایران
(هلدینگ) با 32 هزار و 713 نفر، شرکت مخابرات ایران (هلدینگ) با 31 هزار و
588 نفر و بانک ملت (هلدینگ) با 27 هزار و 790 نفر کارمند در رتبههای بعدی
قرار دارند. بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی رجببیگی، شرکت پتروشیمی
پردیس نیز بیشترین بازدهی فروش را در اختیار دارد. پس از آن شرکت
سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات (هلدینگ)، شرکت پتروشیمی مارون (هلدینگ)،
شرکت پتروشیمی خارک و شرکت پلیمر آریاساسول قرار دارند. در ادامه این
همایش مجید درویش، مدیر مرکز رتبهبندی شرکتهای برتر در مورد مهمترین
اهداف رتبهبندی گفت: تولید اطلاعات در مورد بنگاهها و شفافسازی فضای
کسبوکار، رتبهبندی شرکتها از نظر میزان اثرگذاری در اقتصاد و گسترش
رقابت سه هدف کلیدی انجام رتبهبندی شرکتهای برتر ایران است.
وی در
ادامه گفت: فروش اولین شرکت در رتبهبندی امسال 40 هزار میلیارد تومان و
فروش پانصدمین شرکت 50 میلیارد تومان است. در واقع فروش اولین شرکت 802
برابر فروش پانصدمین شرکت است. به گفته درویش، رتبهبندی IMI-100 مانند
رتبهبندیهای مشابه مثل Fortune 500 برتری شرکتها را از جنبهای خاص نشان
میدهد. در حال حاضر در سطح منطقه رتبهبندی DS100 نیز انجام میشود.
درویش
با اشاره به اینکه در رتبهبندی امسال شرکتها به 29 گروه صنعتی نیز
تقسیمبندی شدهاند، گفت: در گروه فرآوردههای نفتی، شرکت پالایش نفت
بندرعباس؛ در گروه بانکها و موسسات اعتباری، بانک ملت؛ در گروه شرکتهای
چندرشتهای صنعتی، شرکت سرمایهگذاری غدیر؛ در گروه پتروشیمی، شرکت صنایع
پتروشیمی خلیج فارس؛ در گروه فلزات اساسی، شرکت فولاد مبارکه اصفهان؛ در
گروه خدمات بازرگانی، شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو-ساپکو؛
در گروه وسایط نقلیه و قطعات خودرو، شرکت ایران خودرو؛ در گروه
سرمایهگذاریهای مالی، شرکت سرمایهگذاری پارس آریان؛ در گروه ارتباطات و
مخابرات، شرکت مخابرات ایران؛ در گروه شرکتهای پیمانکاری، شرکت گروه مپنا؛
در گروه اکتشاف، استخراج و خدمات جنبی، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو؛ در
گروه محصولات غذایی و آشامیدنی، شرکت صنایع شیر ایران؛ در گروه موسسات بیمه
ای، شرکت بیمه آسیا؛ در گروه سیمان، شرکت سرمایهگذاری سیمان تامین؛ در
گروه حمل و نقل و خدمات وابسته، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران رتبه
اول را دارند.
وی افزود: از سوی دیگر، در گروه مواد و محصولات
دارویی، شرکت سرمایهگذاری دارویی تامین؛ در گروه ماشینآلات، تجهیزات و
صنایع فلزی، شرکت تراکتورسازی ایران؛ در گروه انرژی، شرکت صنایع برق و
انرژی صبا؛ در گروه لاستیک و پلاستیک، گروه صنعتی بارز؛ در گروه محصولات
شیمیایی و بهداشتی، شرکت مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر؛ در گروه
انبوهسازی، املاک و مستغلات، شرکت خدمات پشتیبانی توسعه دیدار ایرانیان؛
در گروه رایانه و فعالیتهای وابسته، شرکت خدمات انفورماتیک؛ در گروه خدمات
فنی و مهندسی، شرکت طراحی و ساختمان نفت و در گروه فروشگاهها، شرکت
فروشگاههای زنجیره ای اتکا در رتبه اول قرار دارند.
به گفته درویش،
در گروه واسطهگریهای مالی، شرکت تامین سرمایه بانک ملت؛ در گروه لوازم
خانگی و الکترونیکی، شرکت سرمایهگذاری پارس توشه؛ در گروه محصولات کانی،
شرکت صنایع کاشی و سرامیک سینا؛ در گروه صنایع سلولزی، شرکت صنایع چوب و
کاغذ مازندران و در گروه خدمات عمومی، رفاهی و گردشگری، شرکت سیاحتی و
مراکز تفریحی پارسیان در رتبه اول قرار دارند. در این همایش همچنین رضا
رحمانی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در دنیا این برندها
و شرکتها هستند که با همدیگر رقابت میکنند، بر تسهیل و بهبود فضای
کسبوکار تاکید کرد. وی با بیان اینکه در حال حاضر در حوزه اقتصاد به
معنی عام 5 هزار و 600 قانون وجود دارد، اظهار کرد: برخی از قوانین تسهیلگر
و برخی دیگر در فعالیتهای اقتصادی محدودیت ایجاد میکنند؛ بنابراین به
تناسب شرایط جدید باید قوانین جدید نیز وضع شود. وی در ادامه بر اجرایی شدن
قانون بهبود مستمر فضای کسبوکار تاکید کرد و گفت: اجرای این قانون در 29
ماده اواخر سال 90 ابلاغ شده بود اما در خصوص تدوین آییننامههای آن از
سوی دولت قبل اقدامی صورت نگرفت. وی با اشاره به نتایج ارزیابی 265 تشکل
اقتصادی از مولفههای ملی محیط کسبوکار در ایران، گفت: به اعتقاد فعالان
اقتصادی دریافت تسهیلات از بانکها، ضعف بازار سرمایه برای تامین مالی
تولید و وجود مفاسد اقتصادی سه چالش اصلی فعالیت اقتصادی در کشور است.
ضرورت توسعه صنعتی
در
این همایش، علی محمد گودرزی، با ارائه پیام محمدرضا نعمتزاده، وزیر صنعت،
معدن و تجارت گفت: توسعه صنعتی هدف بزرگی است که رفاه و امنیت و قدرت
چانهزنی در مجامع بینالمللی را برایمان به ارمغان میآورد. مشاور وزیر
صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: هنوز با بهکارگیری فناوریهای کهنه،
گرفتاری داریم و نمیتوانیم در بازارهای بینالمللی حضور یابیم؛ چون
داراییهای ما در خدمت اقتصاد صادراتگرا نیست. وی اضافه کرد: وزیر صنعت،
معدن و تجارت از مجامع علمی و سازمان مدیریت صنعتی درخواست دارد که بتوانند
بر اساس تجزیه و تحلیل نتایج این رتبهبندی، سیاستهای صنعتی کشور را
بهعنوان قطبنما تبیین کنند.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی
وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: وزیر صنعت اعتقاد دارد به قدری تجربه در
سازمان مدیریت صنعتی انباشته شده که زمان آن رسیده نه تنها این شرکت خدمات
خود را در خارج از مرزهای کشور ارائه کند، بلکه در سیاستگذاری توسعه صنعتی
کشور نیز نقش جدی داشته باشد. وی با بیان اینکه امروزه اندازه برخی از
شرکتها در دنیا بزرگتر از دولتها است، گفت: عمده این شرکتها در
گروههای صنایع دارویی، IT، الکترونیک، شیمی و... قرار میگیرند.
گودرزی
در عین حال یادآور شد: اینکه داراییهای زیادی نزد بنگاههای ما است مورد
تکریم است، اما نمیتواند باعث توسعه صنعتی شود و منابع زیاد در فعالیتهای
واسطهای اقتصادی هیچکدام رفاه اقتصادی را به دنبال نمیآورد.
مشاور
وزیر صنعت، معدن و تجارت میزان سرمایهگذاری100 شرکت برتر جهان را در
زمینه R&D (تحقیق و توسعه)طی سال 2013 حدود 208 میلیارد دلار عنوان
کرد و گفت: سهم اندک ما از تحقیق و توسعه هرگز نمیتواند به نخبگان انگیزه
بدهد تا دانش خود را به کار گیرند.
نتایج رتبهبندی سال 1393 در
حالی منتشر شده که در گزینش شرکتهای برتر ایران سالها است که معیار فروش
مبنای انتخاب قرار گرفته است. رقم فروش در مورد کلیه شرکتها رقم فروش خالص
و در مورد بانکها و موسسات مالی جمع درآمد مشاع و غیرمشاع (بهرهای و
غیربهرهای) است. از آنجایی که میزان اثرگذاری فعالیت یک بنگاه اقتصادی در
ابعاد اقتصاد ملی، رابطه مستقیمی با میزان فروش شرکت دارد، گزینش و
رتبهبندی شرکتها در مرحله اول بر اساس شاخص «حجم فروش» صورت میگیرد. با
توجه به عمومیت فهرست شرکتهای برتر ایران و وجود انواع شرکتهای تولیدی و
خدماتی شرکتکننده در این رتبهبندی، جهت همگن کردن رقم فروش این شرکتها،
در مورد اکثر شرکتهای تولیدی و خدماتی رقم فروش خالص آنها منظور میشود،
در مورد بانکها از مجموع درآمدهای مشاع و غیرمشاع آنها استفاده میشود و
مجموع درآمدهای بیمهای و درآمد حاصل از سرمایهگذاریها نیز در مورد
شرکتهای بیمهای لحاظ میشود. پس از گزینش و رتبهبندی شرکتها بر اساس
شاخص «میزان فروش»، این شرکتها بر اساس میزان فروش به دستههای صدتایی
تقسیم میشوند و شرکتهای هر دسته بر اساس 27 شاخص دیگر در دستهبندیهای
«شاخصهای اندازه و رشد شرکت»، «شاخصهای سودآوری و عملکرد»، «شاخصهای
صادرات»، «شاخصهای نقدینگی»، «شاخصهای بدهی» و «شاخصهای بازار» مقایسه و
رتبهبندی میشوند.
امسال در رتبهبندی شرکتهای برتر ایران، وضعیت
مالکیت شرکتها در سه دسته دولتی، خصوصی و عمومی نیز اعلام شده است. شرکت
دولتی شرکتی است که بیش از 50 درصد سهام آن در مالکیت سازمانها یا
شرکتهای دولتی باشد. شرکت خصوصی شرکتی است که بیش از 50 درصد سهام آن در
مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی باشد. شرکت با مالکیت موسسات عمومی
شرکتی است که بیش از 50 درصد سهام آن در مالکیت نهادها و موسسات عمومی
باشد.
بر اساس این گزارش، فروش شرکت اول فهرست نسبت به فروش شرکت
صدم 38 برابر بزرگتر است. 10 شرکت ابتدای فهرست نیز فروشی معادل 19 برابر
فروش 10 شرکت انتهای فهرست دارند. 15 شرکت بالای فهرست نیز 1/ 50 درصد جمع
فروش صد شرکت را شکل میدهد که نشان دهنده درجه تمرکز در وضعیت شرکتهای
بزرگ ایران است.
در رتبهبندی سال 1393 شرکت گروه ارزشآفرینان
پاسارگاد (هلدینگ) بیشترین صعود رتبه را داشته است؛ به طوری که رتبه فروش
این شرکت با 54 پله تغییر از 132 به 78 رسیده است.
در عین حال، شرکتهای
تازه وارد در فهرست صد شرکت اول نیز شامل شرکت گروه ارزش آفرینان پاسارگاد
(هلدینگ)، شرکت اعتباری کوثر مرکزی، بانک دی (هلدینگ)، شرکت پخش رازی،
شرکت سرمایهگذاری توکا فولاد (هلدینگ) و شرکت فولاد اکسین خوزستان است.
بر
اساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان مدیریت صنعتی، بانک دی (هلدینگ)
بیشترین رشد فروش (270 درصد) در رتبهبندی امسال را داشته است. در عین حال
بالاترین ارزش افزوده در رتبهبندی امسال به شرکت صنایع پتروشیمی خلیجفارس
(هلدینگ) اختصاص یافته است. بانک ملت (هلدینگ) نیز در رتبهبندی امسال
بیشترین دارایی را در اختیار داشته است. در بخش اشتغالزایی نیز شرکت ایران
خودرو (هلدینگ) در رتبه اول قرار دارد. بیشترین سودآوری و بیشترین بازدهی
فروش در میان شرکتهای برتر امسال نیز به ترتیب از آن شرکت صنایع پتروشیمی
خلیج فارس (هلدینگ) و شرکت پتروشیمی پردیس است. در بخش بیشترین صادرات و
بالاترین ارزش بازار نیز شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ) در رتبه
اول قرار دارد.
در رتبهبندی امسال 10 شرکت پیشرو نیز انتخاب شدند.
معیار اصلی در انتخاب شرکتهای پیشرو تغییر رتبه فروش شرکتهای فهرست صد
شرکت برتر ایران طی چهار سال اخیر است. بر این اساس، شرکت پالایش نفت
بندرعباس، شرکت پتروشیمی مارون، بانک تجارت، شرکت سرمایهگذاری صنایع
شیمیایی ایران، شرکت سرمایهگذاری گروه توسعه ملی، بانک شهر، شرکت کیسون،
شرکت گروه ارزش آفرینان پاسارگاد، شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان و
شرکت معدنی و صنعتی چادرملو 10 شرکت پیشرو در رتبهبندی سال 1393 هستند.
در
رتبهبندی امسال 10 شرکت برتر صادراتگرا بر اساس شاخص ترکیبی صادرات نیز
مشخص شدند. این شاخص از ترکیب سه شاخص صادرات، رشد صادرات و نسبت صادرات به
فروش به دست میآید. بر این اساس شرکت صنایع پتروشیمی خلیجفارس، شرکت
پتروشیمی زاگرس، شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، شرکت سرمایهگذاری
غدیر، شرکت معادن بافق، شرکت پتروشیمی پارس، شرکت پتروشیمی مارون، شرکت
کیسون، شرکت سرمایهگذاری بهمن گستر سپاهان و شرکت پتروشیمی پردیس 10 شرکت
برتر صادرات گرا در رتبهبندی سال 1393 هستند.
در همایش امسال
شرکتها به 29 گروه صنعتی نیز تقسیمبندی شدهاند. بر این اساس، مقایسه
گروههای صنعتی از نظر میزان فروش (درآمد) نشان میدهد که جایگاه اول از آن
گروه فرآوردههای نفتی با 23 درصد سهم، جایگاه دوم از آن گروه بانکها و
موسسات اعتباری با 19 درصد سهم و جایگاه سوم از آن گروه شرکتهای
چندرشتهای صنعتی با 10 درصد سهم است. کمترین سهم فروش نیز به گروه خدمات
عمومی، رفاهی و گردشگری اختصاص دارد.
سه گروه صنعتی اول از نظر
سودآوری نیز شامل گروه پتروشیمی با 15 درصد سهم، گروه فرآوردههای نفتی با
8/ 14 درصد سهم و گروه شرکتهای چندرشته ای صنعتی با 14 درصد سهم است.
سه
گروه صنعتی اول از نظر ارزش افزوده نیز شامل گروه بانکها و موسسات
اعتباری با 17 درصد سهم، گروه شرکتهای چندرشتهای صنعتی با 12 درصد سهم،
گروه پتروشیمی با 11 درصد سهم است. سه گروه اول صنعتی اول از نظر داراییها
نیز شامل گروه بانکها و موسسات اعتباری با 54 درصد سهم، گروه شرکتهای
چندرشتهای صنعتی با 6 درصد سهم، گروه سرمایهگذاریهای مالی با 8/ 5درصد
سهم است. بر اساس این گزارش سه گروه واسطه گریهای مالی با 54 درصد، گروه
اکتشاف، استخراج و خدمات جنبی با 49 درصد و گروه انبوهسازی، املاک و
مستغلات با 45 درصد حاشیه سود گروههای اول تا سوم از نظر بازدهی فروش
هستند. میانگین بازده فروش 29گروه صنعتی نیز 22 درصد است.
سه گروه
صنعتی اول از نظر اشتغالزایی (تعداد کارکنان) نیز شامل گروه بانکها و
موسسات اعتباری با 23 درصد سهم، گروه وسایط نقلیه و قطعات خودرو با 13 درصد
سهم و گروه فلزات اساسی با 9 درصد سهم است. سه گروه صنعتی اول از نظر
صادرات نیز شامل گروه پتروشیمی با 30 درصد سهم، گروه شرکتهای چندرشته ای
صنعتی با 23 درصد سهم و گروه فرآوردههای نفتی با 22 درصد سهم است. اگر
پراکندگی استانی 500 شرکت بزرگ ایران را بر اساس محل ثبت شرکت مدنظر قرار
دهیم، به ترتیب استانهای تهران با 278 شرکت، استان اصفهان با 26 شرکت،
استان خوزستان با 19 شرکت، استان قزوین با 15 شرکت و استان هرمزگان با 13
شرکت رتبههای اول تا پنجم را در اختیار دارند. از سوی دیگر، استان مرکزی
با 12 شرکت، استان آذربایجان شرقی با 11 شرکت، استان خراسان رضوی با
10شرکت، استان بوشهر با 8 شرکت و استان زنجان با 8شرکت در رتبههای ششم تا
دهم قرار دارند.
رتبه و جایگاه 500 شرکت برتر و بزرگ ایران، دیروز در هفدهمین دوره
رتبهبندی شرکتهای برتر ایران بر اساس اطلاعات سال مالی 1392 و با احتساب
حجم فروش مشخص شد.
به گزارش دنیای اقتصاد، 10 شرکت اول رتبهبندی
سال 1393 براساس اطلاعات مالی سال گذشته، به ترتیب شرکت پالایش نفت
بندرعباس، شرکت پالایش نفت اصفهان، شرکت صنایع پتروشیمی خلیجفارس
(هلدینگ)، شرکت سرمایهگذاری غدیر (هلدینگ)، شرکت گروه گسترش نفت و گاز
پارسیان (هلدینگ)، بانک ملت (هلدینگ)، شرکت سرمایهگذاری صندوق بازنشستگی
کارکنان صنعت نفت (هلدینگ)، بانک تجارت (هلدینگ)، بانک پارسیان (هلدینگ) و
شرکت ایران خودرو (هلدینگ) است.
در این همایش که رئیس سازمان گسترش
و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، رئیس
کمیسیون صنایع و معادن مجلس و جمعی از مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت
حضور داشتند، بر تجزیه و تحلیل نتایج این رتبهبندی بهمنظور تدوین
سیاستهای صنعتی کشور تاکید شد. مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با اعلام
اسامی شرکتهای برتر امسال، گفت: شرکت پالایش نفت بندر عباس، رتبه اول را
با 40 هزار میلیارد تومان فروش کسب کرد و این در حالی است که این شرکت سال
گذشته رتبه دوم را در اختیار داشت. مجتبی رجببیگی در همایش رتبهبندی
شرکتهای برتر ایران اعلام کرد: حجم فروش صد شرکت اول بر اساس اطلاعات مالی
سال گذشته528 هزار و 230 میلیارد تومان است که نسبت به کل فروش همین صد
شرکت در سال قبل، بیش از 49 درصد رشد فروش را نشان میدهد. به گفته وی،
فروش صدمین شرکت نیز هزار و 51 میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته
نزدیک به 54 درصد رشد داشته است. وی افزود: از نظر بالاترین میزان ارزش
افزوده، بیشترین سودآوری، بیشترین صادرات و بالاترین ارزش بازار، شرکت
صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ) در رتبه اول قرار دارد.
رجببیگی
با بیان اینکه مانند سالهای پیشین بیشترین داراییها در اختیار بانکها
بوده است، اظهار کرد: در بخش بیشترین داراییها بانک ملت در رتبه اول قرار
گرفته است. بیشترین رشد فروش نیز به بانک دی با 270 درصد افزایش تعلق گرفته
است.
به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، بیشترین اشتغالزایی
نیز مربوط به شرکت ایران خودرو (هلدینگ) با 50 هزار و 921 نفر کارمند بوده
است. شرکتهای سایپا (هلدینگ) با بیش از 36 هزار نفر، بانک صادرات ایران
(هلدینگ) با 32 هزار و 713 نفر، شرکت مخابرات ایران (هلدینگ) با 31 هزار و
588 نفر و بانک ملت (هلدینگ) با 27 هزار و 790 نفر کارمند در رتبههای بعدی
قرار دارند. بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی رجببیگی، شرکت پتروشیمی
پردیس نیز بیشترین بازدهی فروش را در اختیار دارد. پس از آن شرکت
سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات (هلدینگ)، شرکت پتروشیمی مارون (هلدینگ)،
شرکت پتروشیمی خارک و شرکت پلیمر آریاساسول قرار دارند. در ادامه این
همایش مجید درویش، مدیر مرکز رتبهبندی شرکتهای برتر در مورد مهمترین
اهداف رتبهبندی گفت: تولید اطلاعات در مورد بنگاهها و شفافسازی فضای
کسبوکار، رتبهبندی شرکتها از نظر میزان اثرگذاری در اقتصاد و گسترش
رقابت سه هدف کلیدی انجام رتبهبندی شرکتهای برتر ایران است.
وی در
ادامه گفت: فروش اولین شرکت در رتبهبندی امسال 40 هزار میلیارد تومان و
فروش پانصدمین شرکت 50 میلیارد تومان است. در واقع فروش اولین شرکت 802
برابر فروش پانصدمین شرکت است. به گفته درویش، رتبهبندی IMI-100 مانند
رتبهبندیهای مشابه مثل Fortune 500 برتری شرکتها را از جنبهای خاص نشان
میدهد. در حال حاضر در سطح منطقه رتبهبندی DS100 نیز انجام میشود.
درویش
با اشاره به اینکه در رتبهبندی امسال شرکتها به 29 گروه صنعتی نیز
تقسیمبندی شدهاند، گفت: در گروه فرآوردههای نفتی، شرکت پالایش نفت
بندرعباس؛ در گروه بانکها و موسسات اعتباری، بانک ملت؛ در گروه شرکتهای
چندرشتهای صنعتی، شرکت سرمایهگذاری غدیر؛ در گروه پتروشیمی، شرکت صنایع
پتروشیمی خلیج فارس؛ در گروه فلزات اساسی، شرکت فولاد مبارکه اصفهان؛ در
گروه خدمات بازرگانی، شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو-ساپکو؛
در گروه وسایط نقلیه و قطعات خودرو، شرکت ایران خودرو؛ در گروه
سرمایهگذاریهای مالی، شرکت سرمایهگذاری پارس آریان؛ در گروه ارتباطات و
مخابرات، شرکت مخابرات ایران؛ در گروه شرکتهای پیمانکاری، شرکت گروه مپنا؛
در گروه اکتشاف، استخراج و خدمات جنبی، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو؛ در
گروه محصولات غذایی و آشامیدنی، شرکت صنایع شیر ایران؛ در گروه موسسات بیمه
ای، شرکت بیمه آسیا؛ در گروه سیمان، شرکت سرمایهگذاری سیمان تامین؛ در
گروه حمل و نقل و خدمات وابسته، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران رتبه
اول را دارند.
وی افزود: از سوی دیگر، در گروه مواد و محصولات
دارویی، شرکت سرمایهگذاری دارویی تامین؛ در گروه ماشینآلات، تجهیزات و
صنایع فلزی، شرکت تراکتورسازی ایران؛ در گروه انرژی، شرکت صنایع برق و
انرژی صبا؛ در گروه لاستیک و پلاستیک، گروه صنعتی بارز؛ در گروه محصولات
شیمیایی و بهداشتی، شرکت مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر؛ در گروه
انبوهسازی، املاک و مستغلات، شرکت خدمات پشتیبانی توسعه دیدار ایرانیان؛
در گروه رایانه و فعالیتهای وابسته، شرکت خدمات انفورماتیک؛ در گروه خدمات
فنی و مهندسی، شرکت طراحی و ساختمان نفت و در گروه فروشگاهها، شرکت
فروشگاههای زنجیره ای اتکا در رتبه اول قرار دارند.
به گفته درویش،
در گروه واسطهگریهای مالی، شرکت تامین سرمایه بانک ملت؛ در گروه لوازم
خانگی و الکترونیکی، شرکت سرمایهگذاری پارس توشه؛ در گروه محصولات کانی،
شرکت صنایع کاشی و سرامیک سینا؛ در گروه صنایع سلولزی، شرکت صنایع چوب و
کاغذ مازندران و در گروه خدمات عمومی، رفاهی و گردشگری، شرکت سیاحتی و
مراکز تفریحی پارسیان در رتبه اول قرار دارند. در این همایش همچنین رضا
رحمانی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در دنیا این برندها
و شرکتها هستند که با همدیگر رقابت میکنند، بر تسهیل و بهبود فضای
کسبوکار تاکید کرد. وی با بیان اینکه در حال حاضر در حوزه اقتصاد به
معنی عام 5 هزار و 600 قانون وجود دارد، اظهار کرد: برخی از قوانین تسهیلگر
و برخی دیگر در فعالیتهای اقتصادی محدودیت ایجاد میکنند؛ بنابراین به
تناسب شرایط جدید باید قوانین جدید نیز وضع شود. وی در ادامه بر اجرایی شدن
قانون بهبود مستمر فضای کسبوکار تاکید کرد و گفت: اجرای این قانون در 29
ماده اواخر سال 90 ابلاغ شده بود اما در خصوص تدوین آییننامههای آن از
سوی دولت قبل اقدامی صورت نگرفت. وی با اشاره به نتایج ارزیابی 265 تشکل
اقتصادی از مولفههای ملی محیط کسبوکار در ایران، گفت: به اعتقاد فعالان
اقتصادی دریافت تسهیلات از بانکها، ضعف بازار سرمایه برای تامین مالی
تولید و وجود مفاسد اقتصادی سه چالش اصلی فعالیت اقتصادی در کشور است.
ضرورت توسعه صنعتی
در
این همایش، علی محمد گودرزی، با ارائه پیام محمدرضا نعمتزاده، وزیر صنعت،
معدن و تجارت گفت: توسعه صنعتی هدف بزرگی است که رفاه و امنیت و قدرت
چانهزنی در مجامع بینالمللی را برایمان به ارمغان میآورد. مشاور وزیر
صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: هنوز با بهکارگیری فناوریهای کهنه،
گرفتاری داریم و نمیتوانیم در بازارهای بینالمللی حضور یابیم؛ چون
داراییهای ما در خدمت اقتصاد صادراتگرا نیست. وی اضافه کرد: وزیر صنعت،
معدن و تجارت از مجامع علمی و سازمان مدیریت صنعتی درخواست دارد که بتوانند
بر اساس تجزیه و تحلیل نتایج این رتبهبندی، سیاستهای صنعتی کشور را
بهعنوان قطبنما تبیین کنند.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی
وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: وزیر صنعت اعتقاد دارد به قدری تجربه در
سازمان مدیریت صنعتی انباشته شده که زمان آن رسیده نه تنها این شرکت خدمات
خود را در خارج از مرزهای کشور ارائه کند، بلکه در سیاستگذاری توسعه صنعتی
کشور نیز نقش جدی داشته باشد. وی با بیان اینکه امروزه اندازه برخی از
شرکتها در دنیا بزرگتر از دولتها است، گفت: عمده این شرکتها در
گروههای صنایع دارویی، IT، الکترونیک، شیمی و... قرار میگیرند.
گودرزی
در عین حال یادآور شد: اینکه داراییهای زیادی نزد بنگاههای ما است مورد
تکریم است، اما نمیتواند باعث توسعه صنعتی شود و منابع زیاد در فعالیتهای
واسطهای اقتصادی هیچکدام رفاه اقتصادی را به دنبال نمیآورد.
مشاور
وزیر صنعت، معدن و تجارت میزان سرمایهگذاری100 شرکت برتر جهان را در
زمینه R&D (تحقیق و توسعه)طی سال 2013 حدود 208 میلیارد دلار عنوان
کرد و گفت: سهم اندک ما از تحقیق و توسعه هرگز نمیتواند به نخبگان انگیزه
بدهد تا دانش خود را به کار گیرند.
نتایج رتبهبندی سال 1393 در
حالی منتشر شده که در گزینش شرکتهای برتر ایران سالها است که معیار فروش
مبنای انتخاب قرار گرفته است. رقم فروش در مورد کلیه شرکتها رقم فروش خالص
و در مورد بانکها و موسسات مالی جمع درآمد مشاع و غیرمشاع (بهرهای و
غیربهرهای) است. از آنجایی که میزان اثرگذاری فعالیت یک بنگاه اقتصادی در
ابعاد اقتصاد ملی، رابطه مستقیمی با میزان فروش شرکت دارد، گزینش و
رتبهبندی شرکتها در مرحله اول بر اساس شاخص «حجم فروش» صورت میگیرد. با
توجه به عمومیت فهرست شرکتهای برتر ایران و وجود انواع شرکتهای تولیدی و
خدماتی شرکتکننده در این رتبهبندی، جهت همگن کردن رقم فروش این شرکتها،
در مورد اکثر شرکتهای تولیدی و خدماتی رقم فروش خالص آنها منظور میشود،
در مورد بانکها از مجموع درآمدهای مشاع و غیرمشاع آنها استفاده میشود و
مجموع درآمدهای بیمهای و درآمد حاصل از سرمایهگذاریها نیز در مورد
شرکتهای بیمهای لحاظ میشود. پس از گزینش و رتبهبندی شرکتها بر اساس
شاخص «میزان فروش»، این شرکتها بر اساس میزان فروش به دستههای صدتایی
تقسیم میشوند و شرکتهای هر دسته بر اساس 27 شاخص دیگر در دستهبندیهای
«شاخصهای اندازه و رشد شرکت»، «شاخصهای سودآوری و عملکرد»، «شاخصهای
صادرات»، «شاخصهای نقدینگی»، «شاخصهای بدهی» و «شاخصهای بازار» مقایسه و
رتبهبندی میشوند.
امسال در رتبهبندی شرکتهای برتر ایران، وضعیت
مالکیت شرکتها در سه دسته دولتی، خصوصی و عمومی نیز اعلام شده است. شرکت
دولتی شرکتی است که بیش از 50 درصد سهام آن در مالکیت سازمانها یا
شرکتهای دولتی باشد. شرکت خصوصی شرکتی است که بیش از 50 درصد سهام آن در
مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی باشد. شرکت با مالکیت موسسات عمومی
شرکتی است که بیش از 50 درصد سهام آن در مالکیت نهادها و موسسات عمومی
باشد.
بر اساس این گزارش، فروش شرکت اول فهرست نسبت به فروش شرکت
صدم 38 برابر بزرگتر است. 10 شرکت ابتدای فهرست نیز فروشی معادل 19 برابر
فروش 10 شرکت انتهای فهرست دارند. 15 شرکت بالای فهرست نیز 1/ 50 درصد جمع
فروش صد شرکت را شکل میدهد که نشان دهنده درجه تمرکز در وضعیت شرکتهای
بزرگ ایران است.
در رتبهبندی سال 1393 شرکت گروه ارزشآفرینان
پاسارگاد (هلدینگ) بیشترین صعود رتبه را داشته است؛ به طوری که رتبه فروش
این شرکت با 54 پله تغییر از 132 به 78 رسیده است.
در عین حال، شرکتهای
تازه وارد در فهرست صد شرکت اول نیز شامل شرکت گروه ارزش آفرینان پاسارگاد
(هلدینگ)، شرکت اعتباری کوثر مرکزی، بانک دی (هلدینگ)، شرکت پخش رازی،
شرکت سرمایهگذاری توکا فولاد (هلدینگ) و شرکت فولاد اکسین خوزستان است.
بر
اساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان مدیریت صنعتی، بانک دی (هلدینگ)
بیشترین رشد فروش (270 درصد) در رتبهبندی امسال را داشته است. در عین حال
بالاترین ارزش افزوده در رتبهبندی امسال به شرکت صنایع پتروشیمی خلیجفارس
(هلدینگ) اختصاص یافته است. بانک ملت (هلدینگ) نیز در رتبهبندی امسال
بیشترین دارایی را در اختیار داشته است. در بخش اشتغالزایی نیز شرکت ایران
خودرو (هلدینگ) در رتبه اول قرار دارد. بیشترین سودآوری و بیشترین بازدهی
فروش در میان شرکتهای برتر امسال نیز به ترتیب از آن شرکت صنایع پتروشیمی
خلیج فارس (هلدینگ) و شرکت پتروشیمی پردیس است. در بخش بیشترین صادرات و
بالاترین ارزش بازار نیز شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ) در رتبه
اول قرار دارد.
در رتبهبندی امسال 10 شرکت پیشرو نیز انتخاب شدند.
معیار اصلی در انتخاب شرکتهای پیشرو تغییر رتبه فروش شرکتهای فهرست صد
شرکت برتر ایران طی چهار سال اخیر است. بر این اساس، شرکت پالایش نفت
بندرعباس، شرکت پتروشیمی مارون، بانک تجارت، شرکت سرمایهگذاری صنایع
شیمیایی ایران، شرکت سرمایهگذاری گروه توسعه ملی، بانک شهر، شرکت کیسون،
شرکت گروه ارزش آفرینان پاسارگاد، شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان و
شرکت معدنی و صنعتی چادرملو 10 شرکت پیشرو در رتبهبندی سال 1393 هستند.
در
رتبهبندی امسال 10 شرکت برتر صادراتگرا بر اساس شاخص ترکیبی صادرات نیز
مشخص شدند. این شاخص از ترکیب سه شاخص صادرات، رشد صادرات و نسبت صادرات به
فروش به دست میآید. بر این اساس شرکت صنایع پتروشیمی خلیجفارس، شرکت
پتروشیمی زاگرس، شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، شرکت سرمایهگذاری
غدیر، شرکت معادن بافق، شرکت پتروشیمی پارس، شرکت پتروشیمی مارون، شرکت
کیسون، شرکت سرمایهگذاری بهمن گستر سپاهان و شرکت پتروشیمی پردیس 10 شرکت
برتر صادرات گرا در رتبهبندی سال 1393 هستند.
در همایش امسال
شرکتها به 29 گروه صنعتی نیز تقسیمبندی شدهاند. بر این اساس، مقایسه
گروههای صنعتی از نظر میزان فروش (درآمد) نشان میدهد که جایگاه اول از آن
گروه فرآوردههای نفتی با 23 درصد سهم، جایگاه دوم از آن گروه بانکها و
موسسات اعتباری با 19 درصد سهم و جایگاه سوم از آن گروه شرکتهای
چندرشتهای صنعتی با 10 درصد سهم است. کمترین سهم فروش نیز به گروه خدمات
عمومی، رفاهی و گردشگری اختصاص دارد.
سه گروه صنعتی اول از نظر
سودآوری نیز شامل گروه پتروشیمی با 15 درصد سهم، گروه فرآوردههای نفتی با
8/ 14 درصد سهم و گروه شرکتهای چندرشته ای صنعتی با 14 درصد سهم است.
سه
گروه صنعتی اول از نظر ارزش افزوده نیز شامل گروه بانکها و موسسات
اعتباری با 17 درصد سهم، گروه شرکتهای چندرشتهای صنعتی با 12 درصد سهم،
گروه پتروشیمی با 11 درصد سهم است. سه گروه اول صنعتی اول از نظر داراییها
نیز شامل گروه بانکها و موسسات اعتباری با 54 درصد سهم، گروه شرکتهای
چندرشتهای صنعتی با 6 درصد سهم، گروه سرمایهگذاریهای مالی با 8/ 5درصد
سهم است. بر اساس این گزارش سه گروه واسطه گریهای مالی با 54 درصد، گروه
اکتشاف، استخراج و خدمات جنبی با 49 درصد و گروه انبوهسازی، املاک و
مستغلات با 45 درصد حاشیه سود گروههای اول تا سوم از نظر بازدهی فروش
هستند. میانگین بازده فروش 29گروه صنعتی نیز 22 درصد است.
سه گروه
صنعتی اول از نظر اشتغالزایی (تعداد کارکنان) نیز شامل گروه بانکها و
موسسات اعتباری با 23 درصد سهم، گروه وسایط نقلیه و قطعات خودرو با 13 درصد
سهم و گروه فلزات اساسی با 9 درصد سهم است. سه گروه صنعتی اول از نظر
صادرات نیز شامل گروه پتروشیمی با 30 درصد سهم، گروه شرکتهای چندرشته ای
صنعتی با 23 درصد سهم و گروه فرآوردههای نفتی با 22 درصد سهم است. اگر
پراکندگی استانی 500 شرکت بزرگ ایران را بر اساس محل ثبت شرکت مدنظر قرار
دهیم، به ترتیب استانهای تهران با 278 شرکت، استان اصفهان با 26 شرکت،
استان خوزستان با 19 شرکت، استان قزوین با 15 شرکت و استان هرمزگان با 13
شرکت رتبههای اول تا پنجم را در اختیار دارند. از سوی دیگر، استان مرکزی
با 12 شرکت، استان آذربایجان شرقی با 11 شرکت، استان خراسان رضوی با
10شرکت، استان بوشهر با 8 شرکت و استان زنجان با 8شرکت در رتبههای ششم تا
دهم قرار دارند.