پراید طی سال های تولید خود در ایران علی رغم یدک کشیدن پر فروشترین
خودروی داخلی همچنان تغییر قابل توجهی را در طراحی خود شاهد نبوده است، اما
طی همین مدت خودروی تویوتا کرولا هم از نظر ظاهری و هم از نظر فنی به
خودرویی کاملا متفاوت از نمونه اولیه خود تبدیل شده است.
به گزارش
فارس، تویوتا کرولا یکی از خودروهای محبوب و پر تیراژ شرکت خودروسازی
تویوتای ژاپن محسوب میشود که طی سالهای تولید خود تغییرات شگرفی را از
نظر فنی و ظاهری تجربه کرده است.
از سوی دیگر خودروی پراید بیش از
دو دهه است که توسط شرکت خودروسازی سایپا در بازار داخلی عرضه شده و به
خاطر ارزانی و کم مصرف بودن همچنان پر فروشترین خودرو در بازار داخلی
محسوب میشود.
این خودرو از سال 1372 به بازار ایران معرفی شد که ابتدا به صورت مونتاژ و سپس خط تولید آن از کره جنوبی به ایران منتقل شد.
شرکت
تویوتا از سال 1990 تا کنون تغییرات محسوسی را با هدف جلب رضایت مصرف
کننده در این خودرو به وجود آورده است، به گونه ای که پس از سال های طولانی
و بیش از دو دهه از معرفی این مدل به بازار، کرولا همچنان در زمره یکی از
پر فروشترین و محبوب ترین خودروهای تولیدی این شرکت قرار دارد.
تغییرات
ظاهری و فنی این خودرو به گونهای است که به جرات میتوان گفت که نه از
نظر ظاهری و نه از نظر فنی هیچ شباهتی بین تویوتا کرولا 1992 و تویوتا
کرولا 2015 وجود ندارد.
شرکت سایپا اعلام کرده است که در طول
سالهای تولید پراید، با اجرای پروژههای گوناگون، توانسته است تغییرات
موفقی را از نظر فنی و ظاهری در این خودرو به وجود آورد.
اجرای
تغییرات قابل توجه سالانه در خودروهای تولیدی و به خصوص در مدلهای پرفروش و
محبوب طی سالهای اخیر به یک سنت در میان خودروسازان بینالمللی تبدیل شده
است.
با در نظر گرفتن سیر تکاملی و تغییرات دیگر خودروهای تولیدی
شرکتهایی مانند بی ام و، مرسدس بنز، لکسوس، کیا، هیوندای، جنرال موتورز،
فورد، و بسیاری از شرکتهای حاضر در رقابت بین المللی فروش خورو می توان به
لزوم تکامل و به روز رسانی ظاهری و فنی خودروها در رقابت با دیگر بازیگران
بازار خودروی جهانی پی برد.
تغییرات ظاهری از یک سو مشتریان
کنونی را نسبت به تعهد شرکت خودرو ساز برای افزایش کیفیت تولیدات خود آگاه
ساخته و از سوی دیگر میتواند مشتریان جدیدی را جذب یک خودروساز شاخص نماید
که همین امر میتواند آینده شرکت خودرسازی را در رقابت با دیگر شرکتهای
حاضر در بازار تضمین کند.
با مطالعه شرکت هایی که نظام تکامل و
ارتقا را در صدر روند تولید خود قرار ندادهاند میتوان به این نتیجه رسید
که این شرکت ها که عموما در کشورهای با بازار بسته شکل گرفتهاند در زمان
آزاد سازی بازار هیچ حرفی برای گفتن نداشته و به طرز غم انگیزی از مسیر
رقابت حذف شدهاند.
اگرچه حمایت از تولید داخل می تواند نقش مؤثری
در شکوفایی اقتصادی داشته باشد، اما این بدان معنا نیست که توقع مصرف
کنندگان افزایش نیافته و استاندارد محصولات که توسط سازمانهای مربوطه
تعیین میشود، طی سال ها دست نخورده باقی بماند.
نباید از یاد برد
که علی رغم ایفای نقش شرکت خودروسازی پروتون مالزی به عنوان خودروساز ملی
این کشور، در یک بازه زمانی، به دلیل عدم اهتمام به ارائه خودروی با کیفیت،
همین خودروساز ملی مالزی از سوی مردم خود این کشور تحت تحریم قرار گرفت و
با بحران مواجه شد.
ارتقای سالانه استانداردهای تولید، ارزیابی
سالانه تولیداتی که پیشتر تأییدیه استاندارد دریافت کردهاند و همچنین
ارتقای نگرش مسئولان تدوین کننده استانداردهای مربوط به محصولات مختلف و به
خصوص خودرو میتواند نه تنها به افزایش رقابت در بازار خودروس داخلی کمک
به سزایی کند، بلکه مصرف کنندگان را نیز نسبت به اتخاذ روند رو به تکامل از
سوی متولیان تولید و استاندارد مطمئن سازد.
در بسیاری از کشورها
بدلیل بهبود سالانه استانداردهای تولید، محصولاتی که حتی تا همین چند سال
پیش تولید میشدهاند، بدون ارتقا در کیفیت، مجوز ادامه تولید نخواهند
داشت.
این سیاستها باعث شده است که شرکتهای گمنامی که تا چند
سال پیش حرفی برای گفتن در بازار جهانی نداشتهاند، روز به روز حضور خود را
در برابر رقبای قدرتمند جهانی خود پر رنگ تر کرده و حداقل در بازار آزاد
داخلی عملکرد موفق تری در ارائه خدمات نسبت به دیگر رقبای خارجی خود داشته
باشند.
در تصاویر زیر به مقایسه سیر تکاملی پراید و تویوتا کرولا از سال های 1990 تا کنون پرداخته شده است.
پراید
1393 - 1372
تویوتا کرولا
1992 - 1982
1992-1994
1995-1996
1997-2000
2001-2004
2004-2007
2007-2009
2009-2011
2011
2012
2013
2014
2015
http://www.asriran.com/fa/news/359608/%D9%85%D9%82%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%AA%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84%DB%8C-%D9%BE%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D9%88-%D8%AA%D9%88%DB%8C%D9%88%D8%AA%D8%A7-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%84%D8%A7-%D8%B9%DA%A9%D8%B3