لازم است نکتهى دیگرى را هم عرض کنم: شنیده شده در گوشه و کنار راجع به همین مطلبى که نوشته شده است، بعضیها گفتهاند ما اقدام مىکنیم، مجازات مىکنیم؛ ابداً. در نظام اسلامى، این کار به مسؤولان مربوط است. حالا یک وقت نظام، نظام طاغوتى و کفر است؛ در رأس کشور کسانى هستند که مثل دوران پهلوى با دین مخالفند و از دین هم هیچ چیز نمىفهمند؛ در رأس قوّه قضایّیه، افراد فاسق و فاجر هستند؛ در مجلس - مثل مجلس شوراى ملىِ آن روز - آدمهاى وابسته ضعیفالنّفس یا فاسق و فاجر باشند؛ آنجا یک وقت کسى احساس تکلیف کند، یک بحث دیگر است. در نظام اسلامى، این کارها مربوط به حکومت است. اوّلاً دستگاه قضایى باید تشخیص دهد؛ چون یک وقت هست یک نفر از روى غفلت مىنویسد؛ یک وقت نمىداند توهین است؛ یک وقت مسامحه کرده؛ یک وقت تعمّد داشته است؛ اینها احکامش فرق مىکند. این کسانى که در کار قضایى مسؤول امورند، یقیناً علاقهشان به ولىعصر ارواحنا فداه، نسبت به اسلام و نسبت به این مسائل، از آن کسانى که این اظهارات را مىکنند، کمتر نیست. آنها غیرت دینى دارند، اینها هم غیرت دینى دارند. اینها در نزد خداى متعال و پیش مردم، مسؤول هم هستند. بنابراین، باید نگاه کرد و دید که چگونه بوده است. هر شکلى داشته باشد، حُکمى دارد. آن چیزى که مهم بود، انجام شد و آن، عکسالعمل ملت ایران بود. ملت ایران نشان داد که در مقابل چنین چیزهایى اینطور به خروش مىآید؛ این درست است. علماى بزرگ و شخصیتها، همه نشان دادند که یکپارچه در مقابل چنین چیزى، احساسات و عقل و ایمانشان به جوش مىآید؛ این خوب است؛ اما اینکه حالا شخصى را که باید مجازات شود، چه مجازاتى بکنند، چهطور مجازات کنند؛ چه کسى مجازات کند، اینها دیگر مربوط به آحاد مردم نیست؛ این مربوط به مسؤولان است. ما هم البته مراقب هستیم که از هیچ طرف نه کوتاهى شود، نه از آن طرف زیادهروى شود. این را شما بدانید که در اسلام، کوتاهى هم غلط است، زیادهروى هم غلط است. یک خطّ درست و صحیحى وجود دارد که خطّ اسلام است و باید بدون کم و زیاد اجرا شود. خواست خدا این است. کسى را که بایستى به حکم الهى ده ضربه شلاق زد، نه مىشود نُه ضربه زد، نه مىشود یازده ضربه زد. کسى هیچ زیادهروى نکند؛ احساساتشان را کنترل کنند. اگر کسى احساساتى هم دارد، خیلى خوب، آن احساسات پیش خداى متعال قطعاً اجر خواهد داشت؛ اما اگر عمل و اقدامى برخلاف موازین باشد، از آحاد مردم یقیناً پیش خدا هم اجرى ندارد. من هم که حالا نهى کردم؛ یعنى غیر از حرمت قانونى، حرمت شرعى هم پیدا کرد؛ مراقب باشید. اگر کسى به فرض از لحاظ تقلید، مقلّد کسى هم هست، بنده که نهى کردم، براى او حرام خواهد شد؛ این فتواى همه علماست. کسى حق ندارد یک وقت کار نسنجیدهاى انجام دهد.
hhttp://ehadidi.blogfa.com//